torsdag 9 december 2010

Tips och Trix-torsdag; Påstutorial!

Hej!
Då var det torsdag igen och vi närmar oss jul;) Är ni färdiga med era julklappar? Då är det dags att börja slå in dom. Det är det som jag tycker är det roligaste;) Slå in och göra tags!

Kommer ni ihåg denna påse? Det är ett tag sen ni såg den, men jag lovade er en tutorial på hur jag gjort och vad kan passa bättre än nu när ni kanske har köpt något ni kan lägga i den och ge bort.



Här hittar ni detaljer!

####

Till denna presentpåse behöver ni ett 30x30 ark. Har fyllt i mina linjer med blyerts så att ni ska kunna se linjerna bättre.




Jag har använt min Martha Stewart score board och bigat vid 3/4", 1 1/2", 5 3/4", 6 1/2", 7 1/4", 11 1/2".



Sen är det dags att vrida pappret 90 grader motsols och biga för botten. Jag bigade vid 10 1/2".



Klipp bort den lilla "snutten" som ni ser jag har gjort.



För att man lättare ska kunna vika in och limma botten så brukar jag klippa bort lite mer än bara längs med linjen. Jag brukar klippa på vars en sida om "bigbubblan" som blir.



På denna påse gjorde jag ett handtag med en spellbinder dies. Jag vek påsen ut och in. Och för att få hållet rakt drog jag ett hjälpstreck. Aldrig fel;)



Nu har vi fixat bigning, klippning och handtag. Om ni vill kan ni som jag runda hörnen på kanterna som ska bli botten. Tycker det blir snyggare!



Sen är jag svag för mina distresser så det måste varje kant ha!



Det blev en liten kant kvar på ena sidan när vi bigade och den ska vi ha till att klistra ihop hela påsen på sidan. Välj vad ni tycker bäst om! Jag gillar klister/tejp som man kan lyfta och korrigera.
Det kan vara svårt att hålla ihop med händerna, men jag brukar ta hjälp av en linjal som jag håller mot kanten på insidan. Då får man ett mottryck.



Nu har vi kommit till att klistra ihop botten.



Vik in dessa och sätt klister på mönstersidan som kommer neråt.



Klistra nu fast den ena långa undersidan mot dom små.



När jag ska klistra fast den sista undersidan brukar jag sätta klistret på den så att det inte kommer utanför.
Linjalen använder jag till att trycka till bottnarna med från insidan.



Så då har vi en färdig påse att dekorera. Nu blev det så att min musa försvan när påsen var klar så den har inte blivit dekorerad ännu, men det har börjat popa som popcorn i huvudet;) Titta in på Tisdag, min bloggdag;), nästa vecka så lovar jag att det har kommit dekoration på påsen.

Jag har använt ett papper från förra årets My Minds Eye papper pack, men har ni sett alla dom nya som finns i shopen. Jag gillar denna, denna, denna och behöver jag fortsätta? Jag älskar deras papper och kvalitén är helt underbar;)

Jag hoppas att detta har inspirerat er att börja pyssla.

Vi ses på tisdag!

Kram
Erika

3 kommentarer:

  1. Jättetjusig påse och en riktigt bra tutorial! Själv gillar jag "clean and simple", så jag tycker påsen är fin som den är utan pynt. Men den blir säkert fin med lite "krimskrams" också! ;)

    SvaraRadera
  2. Tack för den fina tutorialen!
    Alltid roligt med nya tips.
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jättefin, men kan du inte sätta ut måtten även i cm, då jag endast har det.

    SvaraRadera