måndag 6 december 2010

Kemiska experiment...

...ägnade jag mig åt för några dagar sen och här är ett av resultaten, blev ett julkort till så klart- vad annars vid denna tid på året :)   :



Roade mig alltså med att göra egna bakgrundspapper  och det experimentella bestod i att stämpla med klorin, vilket jag aldrig testat tidigare.
 Startade med att spraya Glimmermistar i olika kulörer på ett akvarellpaper, här Sunflower , Candy Apple Red och Chocolate Covered Cherries. ( De två förstnämnda finns just nu inte i shopen men flera snarlika röda och gula nyanser finns). Torkade med embossfönen.
Fyllde sen klorin i en liten minimister och sprayade ett fint lager på en teflonbakduk. Duttade stämpeln i det mistade och stämplade på bakgrunden-och MAGIC!! - inför ens ögon framträder  ett vitt stämpeltryck inom några sekunder!
Urläckert, kunde inte riktigt sluta när jag kommit igång så till slut låg klorångorna så tunga att familjen stängde in sig i vardagsrummet och skrek att jag var hälsovådlig :)... Kan inte garantera att de inte hade rätt och förmodligen kvalar väl kortet inte in för "svanen"märkning heller men det går trots allt åt VÄLDIGT små mängder klorin så blir ni sugna på att testa så finns en jättefin tutorial här, på StampARTic.

Stämplarna jag använde är text från TH-Letters to Santa och swirl från TH-Urban Chic. Huvudsaken här är att använda gummistämplar, inte clearstamps som tydligen far mer illa av klorinet. Rekommendationen i tutorialen var dessutom att använda röda stämplar, vet faktiskt inte om de blågrå är känsligare...
I kanterna har jag däremot stämplat med clearstamps från setet Borders and Motives, My Paper World.
Tagen är stämplad ( Christmas Borders and Frames, My Paper World) , utklippt och distressad," God Jul" ditskrivet med valnötsbläck. Embossat hela tagen med några lager UTEE clear, varav det sista lagret bara värmts så det börjat smälta och inte blivit helt slätt, ger en snygg struktur. I kanterna Distress Stickles Vintage Photo. 
Blomman är gjord av kaffefilter och Spellbinders Scalloped Circles, sprayad med Glimmermist  Chocolate Covered Cherries bla. Även här distress stickles i kanterna.
Övrigt material:
Svart CS
Pärlgren Burgundy
Vitt crispyband ( Som distressats till en beigare nyans)
Brunt organzaband
Vit Prima Craftable Flower, klippt några kronblad, mistat, distressat och använt som blad.
Ofärgade acryldroppar fastsatta med Glossy Accents .

Till sist en liten närbild:


Ha det gott!

Kram! / Eva

1 kommentar:

  1. Så helt otroligt flott, detta måste jag testa.
    Ha det bra.....

    SvaraRadera