torsdag 16 december 2010

Tips&Trix-torsdag : Lite av varje à la Tim Holtz!

Nu är jag redigt less på julkort och vad gör man när all inspiration är slut och inget annat hjälper?! Jo, man tar förstås och kollar in lite Tim Holtz :) ! Hans "12 tags of Christmas" brukar ju vara makalösa och så även i år, genast börjar det klia i pysselfingrarna igen :)...
Alldeles särskilt inspirerad blev jag  nu av Tag nr 7,  inte minst för att jag råkade ha de flesta av grejorna som behövdes...( Det tycker jag annars är det enda lilla kruxet med att kolla på Tim Holtz- det blir så förskräckligt dyrt!! Han har ju sååå mycket fina prylar som man inte äger men som man upptäcker att man faktiskt MÅSTE ha ...)
Själva tipsen denna vecka har jag alltså delvis stulit av TH,  =) fast jag har testat lite alternativa material och varianter.
Har några embossingfoldrar som jag köpt på mig tidigare och som har varit förskräckligt lite använda eftersom jag inte riktigt kommit överens med dem -men så är det inte längre :) ! På Tag 6 visar han hur man även kan färga in det man embossar.  Det är just det som tidigare var mitt problem- hur få ner färg i "fördjupningarna" utan att färga resten ?!

Busenkelt visar det sig, bara att färga in "upphöjningarna" på embossingfoldern med distressdyna:


 ... sen lägga sitt papper ( här akvarellpapper) med framsidan mot det färgade och köra genom Big Shot:en...


...och plötsligt har man ett par tegelväggar med grått murbruk ( i alla fall om man använder Weathered Wood)! (Jag idkar lite rationell stordrift och gör flera i taget, har fortfarande ett antal julkort kvar att göra)


Hade inte tänkt mig mexitegel så jag färgar in teglet med olika röda nyanser, Fired Brick, aged Mahogany, Rusty Hinge och även lite Weathered Woods. Kanterna är rivna och inkade med Black Soot:



Syns lite dåligt på bilden men ville hur det blir när man sen stryker på Crackle Paint (vä) resp Distress Stckles ( hö) , båda Rock Candy:



Samma procedur med den trämönstrade foldern. Här  har jag inkat foldern med Vintage Photo och Walnut Stain på den sida där "kvisten" är upphöjd ( precis som Tim gör   ;). Sen färgat in resten av pappret med Antique Linen, Brushed Courduroy och lite Crushed Olive.   Crackle Paint till vä och Distress Stickles till hö.


 Lite dekorationer behöver man ju också. Använde några olika TH/Sissix Dies. Eftersom jag hade nästan slut på grunge board tog jag kartongen på baksidan av ett akvarellblock. Fungerade jättebra!


Först tänkte jag göra ett kort starkt inspirerat av ( läs: "jag har helt och hållet plagierat"  =)) Tims Tag nr 7.  På den finns en snygg julstjärna gjord av Sticky Back Canvas som färgats med textilsprayfärg och klistrats på grungeboard. Inget av detta hade jag hemma , så jag tog en bit av ett trasigt lakan, färgade in en bit med gröna distressdynor och gröna glimmermistar, och en annan bit med röda distressdynor och mistar.
Lät torka ( hjälpte till med embossfönen).


Strök sen lim noggrant på varje kvadratmillimeter av en bit akvarellpapper och satte fast tygbiten.
Måste torka en stund igen.



Sen kan man utan problem stansa ut blommor och blad, här med TH/Sissix-diesen Tattered Florals och Tattered Leaves:


För att göra en julstjärna tar man sen en av vardera blomstorlekarna på bilden, vänder papperssidan upp och markerar mitten med en prick. Klipper isär bladen mot mittenpricken så man får ett antal lösa blomblad som nedan:


Sen inkar man kanterna , här med Aged Mahogany resp Forest Moss. Blombladen formar man sen genom att nypa ihop dem i breda delen  och vika till spetsen lite efter behag :). Har ruggat tygkanten lite också, funkar både med Edge Scrapern och metallborsten.

Tar så en av "trä"bakgrunderna och börjar limma fast de största blombladen i en ganska vid ring, innanför dem de näst största i en ring och innerst de minsta ( om det verkar oklart så ta en titt på detta inne hos Tim ;) ). I mitten en knapp. Distress Stickles Fired Brick och Peeled Paint.

Swirlen är målad med ett par lager guldakrylfärg, sandpapprat lite  när det torkat och distressat  med Vintage Photo :



Grungeboardbokstäver som stämplats med textstämpel med svart StazOn-dyna, färgats med Vintage Photo och sen lackats med Glossy accent:

Kortet i sin helhet:



Tog mig sen an tegelväggarna :)

Gångjärnsbeslag av grungeboard som färgats med Black Soot, borstat på Perfect Pearls Pewter och sen lackat med Crackle Accents. Skruvbrads som från början var kopparfärgade, målats först med svart och sen lite silverfärgad acrylfärg.

Etiketthållaren var i en kopparglittrig färg, målat även den med svart acrylfärg, resultatet blev riktigt läckert tycker jag, ser otroligt rostigt ut :).

Texten är skriven med vattenfast svart bläck, sen distressat och målat över med Crackle Paint Rock Candy:




 En grungeboard-duva ( TH) Målat med Crackle paint Picket Fence, sprayat med PP mist "pearl"
Distressat kanterna med Weathered Wood  och haft på Distress Stickles Rock Candy i vingkanten:


Och hela kortet:


En till tegelvägg, först närbild på en till rostig etiketthållare:


Angripit skylthållaren på samma sätt som gångjärnen ovan. Själva skylten är målad med silverfärgad acrylfärg, sandpapprad i kanterna för att distressfärgen  ( Black Soot) ska fastna bättre . Stämplade sen "24:12" med embossdyna och hällde på Embosspulver svartglitter-  oops, my mistake!.... Den svarta distressfärgen hade inte torkat så det fastnade embosspulver överallt!! Borstade bort det värsta i mitten med mjuk pensel, resten fick sitta kvar. Blev riktigt "intressant "skrovlig  effekt och skylten glittrar en hel del faktiskt =).  Själva siffrorna målade jag på med lite PP "Pearl" och lade sen på Glossy Accents. Svart Distress Stickles i kanten. Upphängd med silverfärgad pärlfloss:



Tänkte inte länka till varje enskild produkt idag men nästan allt finns att hitta i kategorierna Distresser & Perfect PearlDies by Tim Holtz, och Tim Holtz.


Hoppas ni njuter av en lugn och stressfri advent ( fast när har det nånsin inträffat ?!)  Själv har jag nu bockat av julgodiset på "göra"listan men inte en enda julklapp är inhandlad, det ska lösas i helgen hade jag tänkt, jippii!!

Ha det gott och ev på återseende på måndag, men om inte vill jag passa på att önska en riktigt GOD JUL!!!

KRAMAR! / Eva

7 kommentarer:

  1. Kanon snygga kort, väntar hem precis dom där foldrarna, tror dom kommer i dag : )

    SvaraRadera
  2. Vilka kanon fina kort!
    Fick verkligen lust att använda embossing
    foldrarna ;-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Wow!!! Gôrfint :)




    PS. För den som inte begriper Boråsdialekt så betyder det jättefint ;)

    SvaraRadera
  4. oj oj oj-vilka kort! helt fantastiska skapelser.
    Roligt med tekniken att distressa på embissingfoldrar. Otroligt vacker blomma, den röda. Tack för all inspiration!!!!

    SvaraRadera
  5. mmm älskar holtz ;) supersnyggt!!

    SvaraRadera
  6. måste erkänna dock att din blev snyggare!!! och perfekt med lakan!!! ska plocka upp mina gamla och använda!

    SvaraRadera