torsdag 23 december 2010

Tips&trix-torsdag: Mina 5 favoriter!

Godkväll på er så här i det allra sista av julförberedelserna. Idag tänker jag inte visa er något vanligt trix utan istället fokusera på mina favoriter som jag bara måste ha när jag skapar. Utan dessa skulle mitt skapande bli bra mycket tråkigare. Visst är det svårt att begränsa sig till endast 5 saker men lite nyttigt också, för då får man tänka efter vilket som verkligen är nödvändigt. Många verktyg finns det ju och efter att ha scrappat i ett par år så har ju vissa saker blivit näst intill oumbärliga.
Först ut har vi Scrappy Glue. Jag har alltid en flaska i reserv hemma. Min fasa är att det ska ta slut. Vilket visade sig vara bra den dagen jag kom hem och yngste sonen hade pysslat. På ett rött papper hade han tryckt ut Scrappy glue i långa tjocka ränder. Riktigt snyggt var det!  Men det var den flaskan det... =0 Jag hade inte hjärta att bli arg på honom ens en gång! Då var det bra att ha en flaska i reserv.  Jag har prövat en hel del lim men Scrappy Glue är absolut favoriten.


Så var det min flitigt använda Edge scraper som jag använder när jag vill rugga upp en papperskant. Visst, det finns andra märken och modeller men jag har varit så nöjd med min sedan jag köpte den så det har aldrig funnits anledning att byta. En gång var den spårlöst borta och aldrig har jag väl behövt den så väl som då. Man kan få exakt samma resultat med en sax men nää, det är mycket jobbigare så ni kan förstå min glädje när jag åter hittade min edge scraper, va?


Så har vi embossingfönen. Faktiskt var det ett av de första verktyg som jag köpte när jag började pyssla för bland det första jag fick lära mig var embossing. Och ja, jag embossade lite grann i början men tyckte att det var ganska så jobbigt så den låg mest i en låda. Jag funderade faktiskt ett tag på att sälja den men som tur var gjorde jag det inte. För nu använder jag den i stort sett varje dag.



Perfect pearl är min absoluta favorit för att få effekt på exempelvis blommor, jag blandar den i en minimistflaska och kan dessutom med hjälp av mina distressrefiller få olika färger och min egen glimrande mist i precis vilken kulör jag känner för  för tillfället.


Spellbinders, den här; Label 15 är mitt senaste köp och jag brukar inte hänge mig åt något speciellt att samla på men jag älskar verkligen mina Spellbinders och kan inte få nog av dem. Man kan ju inte köpa alla, så är det bara men vissa bara måste jag köpa. Som den här. Ni kommer garanterat få se den på fler alster från mig.

Nu hoppas jag att julefriden har infunnit sig hos er alla! Här är det näst intill klart, vi ska bara griljera skinkan, det gör vi alltid ganska sent den 23:e. Det godaste är provsmakningen av skinkan. Mums!

En riktigt god jul vill jag önska er alla!

Kram, Cath.

1 kommentar:

  1. Scrappy Glue är också mitt favorit lim, det börjar ta slut nu så jag använder det bara i nödfall tills jag kan köpa ett nytt.

    SvaraRadera