torsdag 2 december 2010

Tips och Trix-torsdag - Distressprodukter

Efter ett lite undrande mail från min kära DT-mamma så blev jag varse att mitt inlägg som jag lovat er kl. 9:00 inte alls fanns i bloggen.... Jag har ingen aaaaaning om varför det inte kommit in. Det var schemalagt, men men... Here it is friends!!

Som jag lovade i adventslucke-inlägget så kommer här en liten tutorial på hur jag gör ett kort med  distressprodukterna.


1.
Jag börjar med en bit akvarellpapper som jag skurit till i storleken 14,5x14,5 cm. Det är en lagom storlek för mig till en kortbakgrund.


2.
 I ena hörnet stämplar jag ett julmotiv (från förra året) med distressdynan Vintage Photo.


3.
 Jag gör oxå en mask som jag fäster ovan på det stämplade motivet.


4.
 Jag börjar med distressdynan i färgen Stormy Sky och så använder jag mitt nya favoritverktyg att färga in distresser med, Color Duster! Det är en liiiten rakborste kan man säga, den är så smidigt, inte får jag färg på fingrarna och inte sliter jag ut dem... Toppen!


5.
 Jag lägger på färgen antingen genom att stöppla (alltså dutta med toppen) eller i cirklande rörelser.


6.
Å så har jag fått på lite av färgen Victorian Velvet oxå.


 7.
Och till sist färgen Peeled Paint.

Som ni ser på bilden så jag har blandat färgerna i övergångarna så att det inte blir några skarpa kanter.


8.
Jag vill ha lite mer liv i bakgrunden så jag doppar en pensel i lite vatten och skvätter med den över färgen. Ju blötare pensel desto mer vatten på pappret så klart!

Vattnet löser upp distressfärgen och lämnar väldigt läcka fläckar. Jag kunde inte vänta på att det fick torka så jag duttade med ett hushålls-papper över. Då blir resultatet liiiite annorlunda än om det får torka av sig själv.


9.
 Jag ville ha lite färgfläckar oxå, så jag plockade fram 3 flaskor med Distress Refiller, Vintage Photo, Tattered Rose och Faded Jeans.


10.
 Å så droppade jag ett par droppar lite där jag tyckte det blev bra, hihi...

Sen tog jag bort masken för motivet oxå.


11.
Som ni nog förstått vid det här laget är jag en otålig person så jag duttade även här med hushållspappret.

Tyvärr var det en våt fläck på pappret så den bruna stora fläcken till vänster blev inte så snygg. Nu gör det inte så mycket för där ska jag ha en dekoration. Men kan ju vara bra att visa hur det inte ska bli oxå, hihi...


12.
 På kanten av tomtens luva och på bollen duttade jag med Distress Stickles Rock Candy, min absoluta favorit just nu! Har du aldrig testat den tycker jag absolut att du ska köpa en flaska...


13.
Jag ville rama in det stämplade motivet lite ytterligare så jag tog en fin pensel som jag doppat lite vatten, (den ska bara vara fuktig inte blöt!) och så målade jag över de stämplade kanterna.

Eftersom distresser är en vattenbaserad färg så går det alldeles utmärkt att gnugga ut färgen så här.


14.
 Det övre högra hörnet ser allt lite tom ut så där stämplar jag en järneks-slinga med färgen Peeled Paint.


15.
Nästa steg är att embossa snöstjärnorna. MEN se till att din bakgrund är ordentligt torr först, annars har du embossingpulver över hela bakgrunden!

Eftersom det är distressprodukter det handlar om så använde jag Distress embossing powder i färgen Vintage Photo.


16.
När jag värmt och pappret har fått svalna lite så gnuggar jag med naglen över motivet och skrapar bort själva kornen. Kvar blir en sliten look av den stämplade snöstjärnan.


 17.
Nu har jag limmat fast min bakgrund på en kortbas som jag gjort av Vit cardstock å så en fotomatta av brun cardstock.


18.
 Jag har stansat ut en fågel i Svart Chipboard och så täckt hela fågeln med Distress Stickles Rock Candy. Sååååå läckert!!!


19.
På de stämplade gröna bladen har jag använt Distress Stickles Shabby Shutters och de små bären har jag målat i med en fin pensel och distressfärgen Fired Brick. Du fuktar bara penseln och så duttar du den försiktigt på dynan och så målar du i bären. Lätt som en plätt!!


20.
Jag har stansat ut två snöstjärnor i Grungepapper. Den vita är målad med Distress Crackle Paint (Picked Fence) och den blå är infärgad med Stormy Sky.


21
Jag ville även ha texten God Jul på mitt kort, så jag stansade ut en omgång med bokstäver på en bit akvarellpapper och så gick jag lös på de bokstäver som jag behövde (varför göra mer jobb än nödvändig?) med färgen Aged Mahogny. Sen är det bara att pilla loss bokstäverna och limma fast dem där jag vill ha dem.


 22.
 Å så här blev det färdiga kortet!!

Inte så illa faktiskt, och om ni tittar noga så ser ni att det är något konstigt... Det är inte en enda blomma med!!!! Det har nog aldrig hänt mig tidigare, hihi...


23.
Distress Stickles på luva och boll har löst upp stämpelfärgen litegrann och ger motivet ytterligare lite gammaldax känsla.

Här ser man även tydligt hur snyggt det blev att sudda ut kanterna på motivet litegrann...


24.
På den blå snöstjärnan har jag lagt ett tjockt lager med Distress Crackle Paint Rock Candy, när det torkat så spricker det precis som de andra crackle paint-färgerna.


25.
Och här på den vita snöstjärnan har jag gnuggat in lite Stormy Sky runt kanterna för att ge lite mer liv.


26.

Å så en liten närbild på blad och bär.


27.
Till sist en bild på den otroligt läckra fågeln! I vanliga fall så brukar bara Distress Stickles Rock Candy skimra/glittra i en svagt genomskinligt glitter, men här på fågeln har det hänt något, om det är Chipboarden som släpt ifrån sig lite färg eller om det beror på något annat det vet jag inte men fågeln glittrar supersnyggt i någon slags brunaktig nyans! Ibland kan även det som blivit fel bli bra!!

Det var allt jag hade att bjuda på idag, om du fastnade för något så kila in i butiken och beställ hem lite produkter nu när det är så bra pris!!

Kram
BellaMio

4 kommentarer:

  1. Supersnyggt!
    Butiksbesök på G........>

    Trevlig helg!
    Kram//Y

    SvaraRadera
  2. Jag har beundrat ditt fina kort en LÅNG stund... Superfint!!//Britt-Marie

    SvaraRadera
  3. Å så kladdigt (gillar!) och fint!

    SvaraRadera