torsdag 30 december 2010

Tips och Trix-torsdag - Biljetthäfte!

Idag är det min tur att bjuda på tips och trix, fast ska jag var ärlig är det väl inget av det... Jag har som vanligt knåpat ihop en tutorial. Tycker det är så roligt så jag kan inte låta bli, hihi...

Idag har jag skapat ett biljetthäfte. Det finns ju så fina att köpa, typ Tim Holtz's tickets men jag tänkte att det kunde vara roligt att göra egna häften.

1.

 Jag började med att skära till en bit brun cardstock, 11 x 4 tum. Denna biten ska vara till omslaget.


2.
 Sen skårade/bigade jag biten på mitten, 5,5 tum.


3.
 Nu har jag vikt den dubbel där jag skårade/bigade.


4.
 5. Nu ska vi skåra/biga igen.

Jag lägger den sidan där jag vikt pappret till höger och skårar/bigar vid 4 och 3/4 tum.


6.
 Då ska det hela se ut så här!

Nu kan vi lägga omslaget åt sidan en liten stund, för nu ska vi börja med biljetterna.


7.
 Jag har skurit till 4 st vita cardstockbitar i storleken 3½ x 5 och 1/4 tum.


8.
 Jag börjar med att skära ett snitt på mitten av bitarna, men INTE hela vägen ut till kanten. Jag stannar ca 1 cm innan vänstra kanten.


9.
Om ni tittar noga på bilden så ser ni att jag på två ställen har perforerat pappret. Jag har ett perforeringsblad till min skärmaskin, men det går lika bra med linjal och ett perforeringsverktyg som säljs i tygaffären för ett par tior.


10.
 Jag plockar fram min Crop-a-dile och gör hål runt alla biljetternas fyra sidor.

Nu är själva biljetterna klara!


11.
Det finns ju massa fina stämplar som är gjorda för biljetter, men jag har inga såna...

Men inte sjutton är det roligt med tomma biljetter heller! Så jag plockar fram några favoritstämplar från Rox Stamps och stämplar upp på biljetterna. Vissa biljetter får svart text och andra brun, jag embossar även texterna med clearpulver.


12.
Nu är det dax att fästa biljetterna i omslaget vi gjorde tidigare.

Jag sätter lite dubbelhäftande tejp på kanten längst till vänster på biljettarket (på baksidan) och fäster det nästan ända in till vikningen på vänstersidan.

Prova att vika ner den lilla kanten så du ser att perforeringen inte hamnar innanför vikningen.


13.
 Nu har jag fäst alla mina ark ovanpå varandra.

Som ni ser har jag lämnat vissa biljetter helt vita för att kunna matcha dem bättre med alstret som de ska sitta på, men vissa ville jag ha lite färg på så där har jag mistat med brunt, rosa och limegrönt.


14.
Nu har jag limmat fast kanten innanför bigningen så att biljetterna sitter fast i ryggen på själva häftet. Hoppas ni fattar vad jag menar?


15.
 Jag ville dekorera den bigade kanten på utsidan och även försäkra mig om att biljetterna sitter fast ordentligt så jag mäter ut vart jag vill ha två hål...

16.
 ... och i hålen sätter jag två öljetter!!


17.
 Och så här blev det färdiga häftet!!! En kul present att ge bort till någon pysslig kompis kanske?

Det vackra mönstrade pappret är nytt i butiken och kommer från Collections Elements.


Ni har väl  inte missat de läckra chipboard-sakerna som Inger tagit hem? Om ni har det måste ni genast in och kolla, hur mycket läckert som helst!!! Även de kommer från Collections Elements...

Jag fick bland annat denna söta fågel med tillhörande holk av Inger.

Taket har jag dekorerat med tissue-tape och sedan chalkat lite, själva holken är infärgad med distressfärg (Black Soot) och så ett tjockt lager med Crackle Accent ovanpå. Fågeln har jag gnuggat med Aged Mahogny och så strösslat över lite glitter. Underbart eller hur??!!



 Några pluttar med en Paper Pen för att dekorera ytterligare...



Biljetterna som fanns på pappret har jag förhöjt med lack. På den översta har jag använt Crackle Accent, på den i mitten Glossy Accent och på den nedersta Sepia Accent.



Bokstäverna kommer från Papermaina och är självhäftande foambokstäver. Jag har målat dem med Smooch ovan på för att få dem att skimra så läckert.



En nyckel-charm i ett sidenband fick bli den sista dekorationen.

Det här var ett riktigt roligt projekt som jag helt klart kommer att göra om fler gånger. Man kan ju variera biljetterna i det oändliga och även göra presentkort eller små målarböcker. Hoppas ni gillade det oxå!

Kramisar
BellaMio

5 kommentarer:

  1. Läckert, Collections Elemnts har så mycket snyggt.
    Kram Erika

    SvaraRadera
  2. O vad fint! Detta måste jag testa. Jag har aldrig tickets när jag behöver..

    SvaraRadera
  3. Kul ide, och jätte fint blev det också. Måste nog apa efter lite : )

    SvaraRadera
  4. Men superläckert ju, du är sååå duktig! Kramar i massor!

    SvaraRadera
  5. Så fint, vilken kul idé!
    Kram/ Eva

    SvaraRadera