lördag 11 december 2010

Jag har oxå gjort en påse!

Det verkar som Erika och jag har haft samma tanke den senaste veckan! Som tur är så är de inte helt lika i alla fall!!!

Jag har en julklapp som jag ska ge bort men visste inte riktigt vad jag skulle slå in den i, så jag gjorde helt enkelt en enkel julpåse. Inga tutorials som jag sett på nätet passade så jag gjorde en med egna mått istället...

Nu tänkte jag visa er hur jag gjorde:

 Jag börjar med att blocka fram de saker som jag behöver: En skärmaskin med scorblad oxå, en kantstans, en crop-a-dile till att göra hål med och ifall man vill ha öljetter till stängningen och så ett mönstrat papper så klart!!

1.
 Jag vill ha min påse så stor som möjligt så jag använder ett helt papper, alltså 12*12 tum.

Jag scorar/bigar vid 1 tum, vid 3 tum vid 6,5 tum och vid 8,5 tum.

Sen vrider jag pappret en fjärdedel och scorar/bigar vid 2 tum och vid 10 tum.

Tyvärr syns det ju inte speciellt bra på bilden att jag scorat/bigat, men jag tror att ni fixar måtten ändå... Är ni osäkra på hur det ska se ut kan ni titta på punkt 6.


2.
 Nu har jag klippt bort lite överflödigt högst upp så att jag får en flik som ska bli locket på påsen.

När jag klippt så har jag den smalaste kanten till vänster... (kolla bild 6 igen)


3.
 Jag plockade fram min kantstans och stansade kanten på fliken.


4.
 Nu har jag klippt upp längst ner på påsen, det är dessa flikar som ska bilda botten sen. Jag klippte upp till den bigade kanten vi gjorde tidigare (som är 2 tum).


5.
På den smala biten längst till vänster har jag nu klippt bort biten längst ner och så har jag sneddat den högst upp oxå.


5.
För att det ska bli lite snyggare i botten så jag jag sneddat lite på alla bitarna i botten oxå. Detta gör jag bara lite på måfå med min sax, behöver inte alls vara noga här.


6.
 Nu har jag vikt alla kanter och slätat till dem med mitt falsben så jag får raka fina vikningar.


7.
 Dax att limma ihop asken, så jag tar på lite dubbelhäftande tejp på den smala biten. Var noga så du får tejp ända in till bigningen, annars blir det glapp där.


8.
 Sen är det bara att fästa ihop asken på motsvarande sida!


9.
 Botten, jag sätter lite tejp på sidobitarna först...


10.
 .... och sist de två stora bitarna.


11.
 I toppen viker jag in sidorna och klämmer till med handen, så en påse bildas.


12.
 Jag plockar fram min favoritlinjal från Tim Holtz och mäter ut var jag vill ha hålen för stängningen.


13.
 Titta så enkelt det är! Nu har jag två prickar på exakt avstånd till stängningen...


14.
 Nu har jag gjort två hål oxå med min Crop-a-dile.


15.
 Men jag behöver ju två hål i själva påsen oxå, så jag lägger locket över och markerar med pennan var de hålen ska vara.


16.
 Så där ja! Nu är alla fyra hålen på plats :)


17.
 Jag börjar med att trä i bandet i de två hållen som är i själva påsen...


18
Sen drar jag det igenom hålen i locket oxå, och knyter en vacker rosett.

Färdigt!!! Visst var det ganska enkelt och resultatet blev ju himla snyggt!

Ett par bilder vill jag så klart visa er oxå på den färdigdekorerade påsen:

Ganska fint tycker jag nog...

Blomarrangemang med en stor ros, en kvist med dekorationsbär, en röd daisy i en vit blomma, ett par utstansade grankvistar och så ett par pins.


 Den här tagen har jag stansat ut med en spellbinderdies. Jag vek ett papper dubbelt och så stansade jag ut den utan att låta stansen stansa längs ena långsidan.

Det mönstrade pappret är från Bo Bunny (slut redan, men det finns fortfarande massa fina julpapper kvar i shoppen), som jag stansade ut i en storlek mindre med samma dies och så la jag ett rand med glitterlim runt kanten.

Nu ska jag gå upp och baka pepparkakor med dottern samtidigt som jag ska göra vita kroppkakor till julbordet oxå :)

Kram 
BellaMio

6 kommentarer:

  1. Åh, vilken underbar påse!!!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Jjag får nog fundera på att skaffa en TH linjal;) Blir bara mer och mer övertygad om att den skulle var något bra att ha, precis som hans andra fantastiska produkter;) Me like TH A Lot;)

    Kram
    erika

    SvaraRadera
  3. Jättefin påse!! Ser inte så svår ut att tillverka.

    //Mia

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Superfin påse
    Jag har gjort ganska många påsar under mina dar men aldrig nån med den söta fliken upptill. Så himla fint så det var jag tvungen prova på. Har jag in en bild i min blogg i fall ni får lust att kika =)
    http://yvonnesscrapkort.blogspot.com/2010/12/pase.html

    Passar också på att tacka Inger för dom små söta polkagriskäpparna jag fick i bonus i min beställning. 1000-tack!

    KRAM//Y

    SvaraRadera
  5. Tack för den fina tutorialen, kanonfin påse!
    Kram

    SvaraRadera