torsdag 2 juni 2011

Tips&Trix-torsdag

Det har blivit torsdag igen och min (Evas) tur att "tipsa & trixa". Denna torsdag tänkte jag ägna åt något som ligger mig väldigt varmt om hjärtat, i själva verket det som för min del var inkörsporten till kortmakeri och scrapping, nämligen KALLIGRAFI- skönskrift! Ibland har jag undrat hur det kommer sig att så pass få kortmakare intresserar sig för detta, för jag är säker på att alla kan lära sig om man vill- som det mesta annat är det en träningssak. Jag tror också att scrappare och kortmakare  borde ha extra lätt att lära sig- kreativa som vi är och med intresse för former och layout :) .

Jag gjorde för några veckor sedan en artikel i två delar om kalligrafi för StampARTic och nu tänkte jag fortsätta missionerandet för detta ämne även här :) . 

Här kommer alltså en aningens nedkortad och sammanslagen version av dessa  två artiklar, som börjar med en liten exposé av några vanliga kalligrafistilar och sen går in på detaljinstruktioner om hur man skriver en av stilarna. För den som redan läst artiklarna på StampARTic innehåller detta inget nytt, föreslår att ni inte tråkar ut er med att läsa resten utan istället går och pysslar ihop ett bidrag till juniutmaningen :D ...

För er andra kommer här ....



Välskrivning- hur kul är det? Alldeles oerhört faktiskt ! Mitt intresse för  välskrivning eller kanske snarare skönskrift- KALLIGRAFI-  har funnits med sen gymnasietiden då en bildlärare introducerade  företeelsen i min värld.   I perioder har jag skrivit mer, i andra perioder knappt alls,  men det var i alla fall ur kalligrafiintresset som min passion för kortmakeri  växte fram, och fortfarande tycker jag att kalligrafi och kortmakeri är en väldigt bra och praktisk kombination.  Visst finns det massor av vackra textstämplar men ibland hittar man ingen som riktigt passar- och  en handskriven hälsning känns ju alltid lite personligare : )

Jag är absolut ingen  expert på området- det mesta jag tror mig kunna har jag lärt mig på egen hand
via böcker och ”trial and error” .
Här är tips på ett par svenska böcker som  ger bra vägledning:

”Kalligrafi för nybörjare” av Bitte Holmström- Lättillgänglig och bra att komma igång med.



”Från A till Ö- Textning, handstil, kalligrafi”  av Kerstin Anckers. Jättebra både för nybörjare och när man hållit på ett tag. Innehåller en massa fakta förutom vackra textexempel.



Man kan ju också ta en kvällskurs i ämnet, vilket jag tyvärr aldrig gjort, däremot tog jag för några år sen en brevkurs av en mycket duktig svensk kalligraf, Marie Fredriksson. Med en sådan kurs får man, utöver det man kan läsa sig till i böcker, också personlig återkoppling på de texter man skickar in och specifika tips om vad man kan förbättra och hur,  vilket ger oerhört mycket. Kan alltså varmt rekommendera  detta sätt att lära sig kalligrafi. Marie har en mycket bra hemsida, Kalligrafi.com där man förstås hittar hennes kurser men också mängder av exempel på hennes egen vackra kalligrafi, praktiska tips och råd och massvis av länkar till andra kalligrafiska websidor. Man kan även beställa en del material, pennor, bläck mm därifrån.   
Som den amatör jag är tänkte jag idag ändå försöka mig på att ge en liten introduktion till ämnet och dela med mig  av lite tips för att komma igång.


Det finns en hel rad olika kalligrafiska stilar men några ser man oftare än andra. 
En av de äldsta stilarna är UNCIAL. Den uppkom redan ca 150 e Kr men känns fortfarande fräsch och är väldigt snygg i rätt sammanhang tycker jag. Utmärks av att den är en majuskelstil ( stora bokstäver) som har cirkelformen som utgångspunkt:


Jag använder den då och då på kort, här är några exempel:





Gotisk skrift eller munkskrift  var vanlig under 1200-1400-talet. Den gotiska TEXTURstilen var vanlig  just i klostren (det var ju ffa inom kyrkan man var skriv- och läskunnig) och låg även till grund för de första trycktyperna. Texturen utmärks av sin kantighet och regelbundenhet  vilket nästan kan göra den lite svårläst eftersom bokstäverna liknar varandra så mycket:



Den gotiska texturen utmärks också av sina ”anfanger” , de  ofta otroligt vackert dekorerade begynnelsebokstäverna på en textsida. Ta en titt här för fina exempel, gjorda i modern tid men i medeltida stil.

Till de gotiska skrifterna räknas  bla även Frakturen, ”den brutna”, lite mjukare och mer lättläst:



Även Gotisk skrift kan vara mycket dekorativ på kort, och jag använder den gärna... eller snarare en personlig mix och förvanskning av de olika gotiska stilarna... men lite konstnärlig frihet måste man ju få lov att ha, eller hur :)?!

Några exempel:




Det handskrivna är långt ifrån perfekt, sett med med en kalligrafs ögon, men det är ju inte riktigt vitsen med handskrivna hälsningar, tycker jag. I så fall kan man ju lika gärna använda datorn. Och med lite distresser och dekorationer ser det mesta riktigt bra ut : ) !


Sen ett par lite nyare stilar:
Humanistantikvan uppfanns under början av 1400-talet. Den  är tydlig , lättläst och  neutral och den ligger till grund för våra moderna tryckbokstäver.


Detta är nog den stil jag använder minst av någon anledning, men jag gillar den ändå.
Här är ett par exempel:




Det sista exemplet är egentligen inte så bra, för smala bokstäver... men igen- konstnärlig frihet :) !


Så till den stil som kanske allra mest förknippas med kalligrafi- Humanistkursiven. Den härstammar från Italien och kallas också  Italiensk kursiv, Italic eller Cancellaresca.  Detta är min absoluta favoritstil, otroligt användbar och behaglig att skriva, och det var i denna stil jag tog Maries brevkurs.



Denna stil och personliga variationer på den är det jag använder klart mest.Så här kan det se ut:








Det som gör kalligrafisk skrift så speciell och vacker är användandet av sk bredpenna, en penna med mejselformat stift som är brett men platt.  Siftet är rakt avskuret eller ibland en aning snett. Man kan tänka sig att den  fungerar som en pensel, man kan måla i sidled och ”medhårs” ( nedåt höger) men  (i princip) inte mothårs. Det ger då smala streck i sidled ( nedåt vänster) och tjocka streck när man drar ”medhårs”, dvs nedåt hö:




Bredpennor finns i olika utföranden:

Fiberpennor som är praktiska för att komma igång , lätta  att hantera men som lätt blir lite ”oskarpa”, särskilt i smala pennbredder. Man tappar då de riktigt tunna linjerna, ”hårlinjerna” och skriften kan ibland se lite klumpig ut. I de bredare spetsbredderna fungerar de bättre  och det finns ett stort utbud av märken och färger. Här syns längst till vänster ett par ofärgade embossingpennor, därefter några färg-embossingpennor. Därefter några metallicfärgade med två olika spetsbredder. Sist ett set med svarta pennor i 4 olika bredder:


Inte just dessa men några andra liknande pennor finns här i shopen

Sen har vi reservoirpennor. Dessa har stålstift  och ger  finare linjer. Laddas med bläckpatroner där varje märke har sin egen variant. De har fördelen att man kan skriva länge utan att fylla på bläck men nackdelen att det är  en liten procedur när man vill byta bredd på spetsen eller färg. Man kan förstås ha flera med olika bredder och färger, men de bra är ganska dyra om man ska ha många.


Den tredje varianten, den jag tycker är smidigast, är lösa stift med träskaft:





De är inte svårare att skriva med än de andra och de är inte särskilt dyra så man kan ha ett antal olika bredder färdiga att använda.  Man laddar bläck i stiftets reservoir enklast m h a en pensel. Den allra största fördelen med dessa är att man kan skriva med i stort sett vad som helst: bläck, tusch, akvarellfärg, gouache, Perfect Pearls… endast fantasin begränsar.  Lätta att göra rent är de också genom att direkt efter användning spola eller doppa i vattenmugg och torka av. Någon gång emellanåt kan man ta bort den lilla reservoaren och göra rent lite noggrannare.


Förutom en eller ett par pennor behöver man en linjal och blyertspenna att dra stödlinjer med, och ett bra radergummi att sudda strecken med efteråt. När det gäller papper duger vanligt skrivarpapper utmärkt att öva på. Akvarellpapper är annars bra , men det måste vara slätt eller minimalt grängat.
För mycket struktur i papperet gör det svårt att skriva, åtminstone med stålspetsar. Därför är cardstock inte så bra. Och blir man verkligt entusiastisk så finns särskilt papper gjort bara för kalligrafi, fast det är inte alls nödvändigt.

Tänkte nu att vi skulle titta närmare på grunderna till en av stilarna ovan nämligen Humanistkursiven- Cancellarescan ! :




Det viktigaste att tänka på när man skriver med bredpennan är pennvinkeln.
Den vanligaste pennvinkeln som används till (nästan) alla stilar är 40-45 grader, och den ska man försöka hålla konstant hela tiden när man skriver.




Sen är det viktigt att välja rätt bredd på pennan utifrån hur stor text man vill ha . Alla olika stilar har ett eget idealt förhållande mellan pennbredd och bokstavsstorlek, den sk x-höjden. Det är storleken på ett  litet x (och alla andra stapelfria minuskler-små bokstäver) räknat i antalet penbredder. När man mäter x-höjden ska pennan hållas i rät vinkel mot linjerna:



För humanistkursiven är x-höjden vanligen 5(-6) pennbredder och stapelhöjden 3(-4) pennbredder.


 När man ska  börja skriva är det till stor hjälp att rita upp stödlinjer. Mät  x-höjden för just din penna och rita linjer:



Så småningom räcker det kanske med baslinjen, åtminstone när man ska öva.

Kursiv betyder ju lutande och humanistkursiven är i allmänhet lätt lutande.  Bokstäverna är förhållandevis smala och höga. När man formar bokstäverna tänker man sig att de ska rymmas i en lutande rektangel, en romboid:






Några få olika former är grunden för de flesta bokstäverna:



Se på bokstaven "a". Både bilden ovan och nedan visar i vilken ordning bokstavens delar skrivs. Kom ihåg att pennan med fördel förs "medhårs", alltså uppifrån vänster  nedåt höger. Grundtipset  är alltså att  alltid börja med den del av bokstaven som är längst uppe till vänster.
Se också nedan hur många av bokstäverna har exakt samma bokstavskropp- Det lönar sig alltså att nöta in dessa grundformer ordentligt!



I allmänhet  skriver vi alltså medhårs, MEN i just humanistkursiven gör man  faktiskt lite ”mothårsstreck”  hela tiden  i dessa moment:




Hela alfabetet:



Ser formerna bekanta ut?  Den handstilsreform som genomfördes i svenska grundskolan på 70-talet hade just humanistkursiven som utgångspunkt, så vi som gick i skolan och lärde oss skriva på 70-talet har ju egentligen redan grunderna till denna stil!


För att en text ska se vacker och harmonisk ut krävs inte bara vackra bokstäver. Helhetsintrycket avgörs minst lika mycket av att man försöker hålla en konstant pennvinkel, en jämn lutning på bokstäverna och lagom mycket luft mellan bokstäverna och mellan orden.  Som en tumregel ska man ha ungefär lika mycket luft mellan bokstäverna som inuti dem- lita på ditt öga vad som ser snyggt ut.  Mellan  orden ska man kunna få plats med ett ”r”. Det är också viktigt att hålla ett tillräckligt avstånd mellan raderna för att upp- och nedstaplarna inte ska krocka.


Ett exempel på textmassa skriven i syfte att öva just detta:




De små böjarna på bokstävernas staplar kallas serifer och kan se ut på olika sätt. Den enklaste och vanligaste utgörs av en bara av en lite böj ( se övre raden)
En annan vanlig variant som förekommer på bokstävernas högstaplar är dessa ”flagg”serifer  (se undre raden):


Man kan sen också fundera lite över skriftens layout-  Rak vänstermarginal eller centrerad text är vanligast och ofta snyggaste, tycker jag.
Men man kan ju också  välja att placera ut texten lite "på känsla" :). Det kan ju då vara bra att ha provskrivit några gånger på kladdpapper först... Man kan också klippa ut sina textremsor och placera ut dem som man tycker passar innan man skriver på sitt riktiga projekt .


Detta är ett av de allra första korten jag gjorde i  min kortmakarkarriär :).
Resten av kortet är inte så välarbetat men textplaceringen krävde en del eftertanke...Om det sen blev bra eller inte får ögat avgöra- här finns inga rätt eller fel :)...



Nu är det bara att skriva och skriva – övning ger färdighet!
När man tycker att man fått kläm på grunden kan man ju pröva lite varianter, tex
      smalare  och vassare bokstäver
      olika lutningar
      binda ihop bokstäver
      slingor som dekoration
… eller annat kul man kan komma på!



LYCKA TILL med skrivandet!

KRAM!
Eva

5 kommentarer:

  1. En fin innföring och enkel att fatta... :) Tack för att du tar dig tid.. :)

    Nu är det bara att sätta sig ner och öva... :)

    SvaraRadera
  2. Oj vilket jobb du har gjort, e riktigt sugen på att testa igen. Testade när jag va yngre så ja borde ha nån penn spets kvar...

    SvaraRadera
  3. Blir ju bara sååå fiint när du skriver.
    Man behöver ju inga stämplar när man kan skriva sååå fint

    SvaraRadera
  4. Detta var ju superintressant! Såå fint det blir när man skriver själv om man kan detta. ;) Mer personligt oxå. Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är!
    Detta hade varit nåt för mig att öva på som knappt kan läsa min egen handstil :(

    SvaraRadera