torsdag 10 maj 2012

Tips & Trix Läckra kuvert

Jag har hittat ett roligt viktips på enkla och dekorativa kuvert.
En jätteduktig tjej så titta gärna in på hennes sida.
Hennes video på engelska hittar ni här.
Men jag ska försöka med en tutorial på svenska. Hoppas
ni hänger med - många foton:) !



Har du en Scorpal går det lite fortare men det går bra
för hand också.
Du behöver ett dubbelsidigt mönsterpapper 12 x 12" helst med
ett mönster som inte har ngt upp eller ner.
Jag hade inget nytt tjusigt så ni får hålla tillgodo med några
äldre från Chatterbox;)
Markera först med en blyerts några små streck på varje sida
vid 4 , 6 och 8 "
( Mått i cm: Papper 30 x 30 cm (OBS! Får ta av några mm),
 markera vid 10, 15 och 20 cm)
Lägg en vinkellinjal vid 6" ( 15cm) Biga vid 2" ( 5cm) ner till linjalen.
Rotera pappret och gör likadant på alla fyra sidor.


Lägg nu pappret så märket vid 4" på ena sidan är längst
ner där 6"- bigningsspåret tar slut. Räkna fem markeringar
åt vänster och du hamnar på nästa sidas 8" markering.
Denna ska passas in på början av 6"-bigningsspåret :o !!
Biga nu längs 6"-spåret.
Rotera och gör likadant på alla sidor.

Då ska det se ut så här!
Jag har fyllt i med penna så alla
viklinjer ska synas bättre.
Mitten på varje sida ser du en triangel som ska
klippas bort.

Då bör det se ut såhär!


Nu till vikningen. Vik upp enl. bilden.

Fortsätt till VÄNSTER och bara vik och lägg ovanpå den
tidigare vikningen.

Sista vikningen stoppas in bakom den första!

Då var grunden klar :)

Nu är det så fantastiskt med det här kuvertet att om du
i stället viker åt HÖGER, lägg bara nästa vikning
ovanpå som tidigare.....



Lägg sista vikningen bakom den första.

Tada... så blir resultatet så här !


Nu kan du hur man viker... hoppas jag om du hängt med
i mina försök att förklara;)
När du bestämt dig för hur du vill ha slutklämmen
plockar du fram en kantdie eller kantstans.
Här har jag använt en Martha Stewart stans.
Och får det här resultatet. ( Använde ett lila cardstock,
lite tråkigt men man kan ju stämpla eller klistra dit några
härliga papper- i fall du undrar busade min kamera med
mig- det är samma papper på båda bilderna)
Eller kan du använda en Punch-around-the page...
... och få det här resultatet.
 
Men jag ångrade mig och valde att ha det så här! :O
 

Har du ingen punch-around-the page går det att få
likande effekt med en kantstans. Här har jag använt
en stans från EK Success. Först stansade jag högra
biten sedan den andra. Jag tyckte även att det blev
snyggare att inte stansa hela vägen ut. Ni kan jämföra
mina två kuvert- 2a bilden här ovanför och det
färdiga blå kuvertet.

Så här blev mitt blå kuvert när det var färdigt!


En närbild på dekorationerna.
Alla dekorationer är fastklistrade på en chipboard oval
som i sin tur är limmad med limpistol på bandet.
En kardborrplutt håller ihop bandet. Lätt att öppna.


Här har jag testat med en hörstans och sedan vikt
upp pappret under lite till för att mönstret skulle synas mer.

Och så här blev det färdiga röda kortet.

Ett av de nya härliga vävda banden i shopen, en pappersrosett
med en metallblomma och en pins där jag trädde på lite pärlor
innan jag satte fast den. Här sydde jag lite på banden för att
det ska se knutet ut. Men det sitter också med en kardborrplutt.


Kuverten passar till kort i måttet 5,5 x 5,5" ( drygt 13 x 13cm)
Man kan ju också skriva hälsningen direkt inuti kuvertet.
En lång beskrivning på kuvert som går riktigt fort att göra.
Kram Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar