torsdag 3 maj 2012

Tips och Trix torsdag... FÄRGER

Då var det min tur att hålla i en tips och trix torsdag och jag har valt något som ligger mig varmt om hjärtat... Nämligen färglära. *ler*
Jag jobbar med färger hela dagarna på mitt heltids jobb och därför vet jag hur viktigt det är att kombinera rätt färger med varandra för att det ska bli behagligt att titta på.

Först har vi 5 färger som kallas BASFÄRGER.
Det är Vitt, cream, brun, grå och svart.
Dessa 5 färger går att kombinera med alla de övriga färgerna.... De färgerna kallas ACCENTFÄRGER.

Så när jag tex ska skapa ett kort så använder jag mig ALLTID av minst 1 basfärg. Gör man ett kort med endast Accentfärger så kan slutresultatet upplevas som "hårt".

På första bilden här nedanför har jag valt 2 accentfärger (blå och lila) och en basfärg (vit)... men på bild 2 har jag valt 3 accentfärger. (röd, blå och lila) Detta för att enklare visa vad jag menar.

Man kan däremot göra alster med endast Basfärger utan att färgerna känns "hårda" men de kan däremot upplevas som om de "saknas färg" i dom.

För att visa detta har jag på första bilden här nedanför bara basfärger (vit, grå och svart) och på bild 2 basfärger (vit och svart) med 1 accentfärg (blå)

Så när du skapar kan du pröva dig fram men välj så minst 1 av basfärgerna. Ditt alster blir då skönare för ögat att titta på.

En annan sak man kan tänka på när man skapar är detta med "kalla" och "varma" färger. Det är säkert något ni hört talas om.. men många vet inte vad skillnaden är. Så jag tänkte försöka förklara.

VARMA färger har en GUL underton och KALLA färger har en BLÅ underton. Här nedanför visar jag färgen GRÖN. Men har blandat den så den ena är varm och den andra är kall för att ni lättare ska kunna se skillnaden.


och här jag har gjort samma sak med färgen LILA...

Jag hoppas ni förstår vad jag menar och har ni frågor går det jätte bra skriva dom i kommentarerna så ska jag försöka svara.
Kram GÄST DT - Johanna "pojjo"

5 kommentarer:

  1. Linda Kindberg4 maj 2012 kl. 21:47

    Vilket superduper bra tips! Jag har alltid så svårt att plocka ihop papper för att få till bra färgkombinationer. Ska tänka på detta så kanske det går lite fortare.Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det här var verkligen vad jag behövde! Jag känner mig alltid lika osäker när det gäller att kombinera färger. Det brukar sluta med att jag i princip bara använder papper ur samma "serier" för att inte göra "fel"...
    Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  3. Tack så jättemycket för ditt tips pojjo
    Kram Johanna

    SvaraRadera
  4. Intressant och trevligt skrivet och beskrivet!

    SvaraRadera
  5. Helen Malmqvist6 maj 2012 kl. 21:36

    Ett mycket användbart tips!

    SvaraRadera