torsdag 6 maj 2010

Tips & Trix-torsdag - Fussy Flowers!

Ja så var det dax för Tips & Trix-torsdag igen. Tycker det är sååå roligt att göra dessa små tips och trix. Jag får ju oxå möjlighet att lära mig nya saker, hihi...

Och jag tycker verkligen om alla era önskningar!!! Det ger lite att välja på och visar vad ni vill se här. Och jag kanske till och med får ögonen på något nytt, hihi

Så raskt över till veckans tips...

Fussy flowers!

Jag snubblade över dessa läcka blommor under en av alla mina yoytube-rundor och fastnade direkt. De blir såååå fina!



Jag gör två stycken - en med scalloped cirkles och en med vanliga cirklar - så ni ska se skillnaden mellan dem när de är klara sen.

Enligt videon ska de göras med Cardstock, men nu när jag provat att göra ett par så tror jag nog att det kommer att funka med tjockare mönsterpapper oxå.

Jag började med att stansa ut 3 cirklar av varje sort.

Sen stämplade jag med Primas läckra noter. Dock bara på ena sidan och mitt tips är att stämpla på båda sidorna. Det kommer att ge bättre effekt.


Detta är en pappersveckare, för att göra wellpapp med egentligen. Men denna gången ska vi använda den för att göra pappret mycket mer medgörligt. Har du ingen tror jag att det funkar alldeles utmärkt i alla fall!

Man ska köra varje cirkel igenom en 4-5 gånger på olika håll för att verkligen mjuka upp fiberna i pappret.


Nästa steg är att knyckla ihop dem till små bollar och rulla runt dem en stund i handen. Ju mer du bearbetar dem ju lättare blir nästa steg sen.


Om du tittar noga på bilden så ser man att pappret liksom delat sig i kanterna av våran ovarsamma behandling. Det ska vi utnyttja nu! Vi ska nämligen dela dem...


Pilla försiktigt och jobba dig runt tills du delat hela cirkeln och alltså fått två delar. Går det inte utan du märker att pappret är på väg att gå sönder. Då är det bara att knyckla ihop det till en boll igen och rulla den i handen som en köttbulle en stund. Sen brukar det funka bra att dela.


Nu har vi alltså 6 st cirklar av varje sort! Alla lite fussy på ena sidan, hihi... Lägg delarna på varandra, inte helt överlappande med den delade sidan uppåt. Det blir mycket snyggare om man staplar dem lite slarvigt.

Sen sticker vi ett hål i mitten och fäster ihop alla cirklarna med en brad.


Så där ja! Nu har vi stommen till två vackra blommor!


Nu ska vi forma våra blommor så de blir lite snyggare och får en vacker form.

Jag börjar med den översta cirkeln, jag knycklar liksom ihop den. Fast inte till en boll utan snarare till en korv, hihi...

Sedan är det bara att följa efter med varje lager tills man får en vacker form.

Det sista lagret brukar jag bara knyckla lite grann för att få en form som harmonerar med resten av blomman.


Färdigt!!! Visst blev de snygga! Lite som nejlikor...

Man kan ju så klart variera sitt papper i oändlighet. Varva med cardstock i olika färger, eller med vissa lager i mönstrat papper osv... osv...


Till sist så har jag blingat till dem lite. På den första duttade jag glitterlim lite här och lite där och på den andra strök jag glitterlim runtom på alla kanterna.

Nu fattas bara ett alster att sätta dem på oxå, hihi!!!

Hoppas ni gillar dem och lycka till med blomtillverkningen :)

Kram
BellaMio

2 kommentarer:

  1. wow, va fina dom blev. Helt underbart med Torsdagar för jag kan ju egentligen inga trix alls, så detta har verkligen varit en hjälp för mig. Stämpel trixen o färgläggning helt suveräna. Bockar o bugar för hjälpen, nu kanske mina kort också blir fina.

    SvaraRadera
  2. Sikke nogle flotte blomster!!!
    Jeg fattede ikke det med maskinen, men måske kan jeg prøve det på en anden måde?!
    All the best from Denmark!

    SvaraRadera