måndag 24 maj 2010

Studentkort!

Måste erkänna att jag först fick lite hicka av innehållet i DT-paketet som kom för ett tag sen, Inger hade bl a stoppat dit CS i gulaste GULToch blåaste BLÅTT med matchande dekorationer.

Verkligen kompromisslöst gult och blått, alltså ingenting som på minsta sätt inbjöd till distressande, rivna kanter, chalk...och då är jag ju genast ute på hal is, SVÅRT! Men å andra sidan är det ju faktiskt både studentfirande, nationaldag och midsommar i faggorna så vad kan passa bättre egentligen i dessa tider än några kort i svenska flaggans färger :).

Dessutom följde dessa med:


Puffy Velvet-pennor! Riktigt roliga grejor som man även kan använda på tyg. Man skriver eller ritar dit det man vill, låter torka och sen värmer man på med embossingfönen, och vips ! På några sekunder får man en upphöjd struktur med sammetskänsla!


Först gjorde jag ett studentkort där jag använde en av TH:s läckra dies med en hängande skylt:



Till "Grattis" har jag använt baksidan av ett metallark och en chipboardtext och kört i Big Shoten. Har sen färgat metallen med lite blå alcohol ink. Stansade även ut några små blommor med Daisy small-punchen ur samma metall. Ramat in med blå Puffy Velvet-penna. "Student..." är skrivet med gul Puffy Velvet. Pennorna är ganska grova så det kan vara lite knepigt att skriva smått med dem och få det snyggt, lite större text går bra. Hur mycket sammet som puffar upp beror helt på hur tjockt lager man lagt på, gäller alltså att skriva med så jämnt flöde som möjligt.



Riktigt förtjust i pennorna blev jag faktiskt först när jag höll på med nästa kort, ett mappkort à la Cath:


Här har jag som "lås" använt en annan TH:die, ett gångjärnsbeslag som jag vikt runt kanten för att korta av det. Texten är skriven med blå embossingpenna och embossad med clear. Till swirlarna och blommorna har jag sen använt Puffy Velvet att göra prickar med.


Och insidan:


Kardborrelåsningen blev måttligt snygg kanske...

Baksida:



Använt två Sizzix hörnswirlar (just denna fn slut i shopen) och retroblommor som fått "pricksjuka" av Puffy Velvet", det är faktiskt lite svårt att sluta göra prickar när man kommit igång för det är så kul att se hur det puffar upp när man värmer :)


Närbild på prickarna :


Det är lite knepigt att fota tillräckligt nära men jag tror man kan ana 3D-effekten.


Övrigt material som använts till korten ovan:

Blågult band

Sen gjorde jag i min distressabstinens ytterligare ett studentkort med lite av den underbara metallen :

Tanken är liksom att studenten, i och med sin examen, i sin hand håller nyckeln till framtiden och en gryende ljus morgondag...typ...tja ni fattar säkert :) ...
Nyckelhålet och nyckelbrickan är gjorda av metal sheet Dark Chocolate, för tillvägagångssätt kolla här. Nyckeln är utstansad i grunge paper med en TH die, distressad med Vintage Photo och Walnut Stain, embossad med Distress Embossing Powder VP, sen borstat på lite Perfect Pearls Gold och Forever Red, därefter lackat med Glossy Accent ( tänk vad mycket jobb man kan lägga ned på att försöka få nåt att se gammalt och rostigt ut , haha !)
Till bakgrunden har jag använt distressdynor i gula, orangea och rödbruna toner, klippt ut sol och solstrålar och maskat med när jag distressat, i kanterna maskat med punchinella. Har också sprayat på lite glimmermist ovanpå, just den här heter Peach Delight. Stämplarna kommer från två olika TH-set, Mini Ornates och Urban Chic. Lite acryldroppar i hörnen.

...och en detaljbild...

Detta var allt från mig idag. Men här hemma ligger ännu mer metall och väntar... så på återseende endera da´n :)!
Och än finns tid att skicka in bidrag till majutmaningen- Morsdagskort! Underbart att se alla härliga bidrag som redan kommit- tänk så många glada mammor det kommer att finnas på söndag!!

Ha en riktigt skön tisdag!
Kramar / Eva







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar