torsdag 20 maj 2010

Tips & trixtorsdag - Mappkort!

Hej alla!
Så var det torsdag igen och dags för mig att tipsa lite! Eftersom jag älskar olika slags kortvikningar så tänkte jag att det vore på sin plats med en sån.
Examens- och konfirmationstider stundar, även ett och annat bröllop förstås och ett mappkort är så behändigt att ge bort om man vill lägga något mer i kortet som pengar eller presentkort!

Så här gör jag mina mappkort! Storleken blir 14,5 x 14,5 cm.

Jag startar med ett cardstock och skär det vid 14,5 cm. Sedan bigar jag det vid 6 cm och 20,5 cm. Så skär jag ut två små bitar av det som blir över av cardstocken (och mycket mer blir det kvar), de ska vara 7 x 5,7 cm . Dessa bitar ska bigas 6 gånger på 1 cm så att det blir ett dragspel som ni ser på bilden.

Sedan dekorerar jag insidan innan jag ska sätta ihop kortet, Därefter sätter jag dubbelhäftande tejp på de yttersta bitarna på de små dragspelen och monterar ihop sidorna enligt bilden. Börja någon millimeter nedifrån så att det får plats. När ni gör kortet själva kommer ni förstå vad jag menar!
Sedan ska det alltså se ut så här:
Därefter är det dags för den skojigaste biten, att dekorera kortet! Jag gjorde ett härligt soligt somrigt kort, Inger skickade verkligen papper som i alla fall jag blir glad av och får riktig sommarkänsla av! Här i Södertälje har det varit underbara dagar den här veckan med sol och varmt och riktigt sommarväder! Måtte det hålla i sig även i helgen!
För att hålla ihop kortet så fäste jag det med ett fotoankare i metall, den skjuter man bara åt sidan för att kunna öppna kortet. Perfekt hade varit små kardborrepluttar som stängning men nu fanns inte det hemma, och man tager som bekant vad man haver.

Insidan kan man ju arbeta mer med, här gjorde jag den väldigt enkel och jag stack i en tag som jag gjorde snabbt med en bit av den överblivna cardstocken.
Jag har använt:
Härligt somriga mönsterpapperet Fresh cut.
Stämpel Inkido som tyvärr är slut i shopen.
Härligt organzaband
Gula pärlor - pärlor lyfter varje litet alster!
Nyckelpigestans från Martha Stewart - absolut en ny favorit!

Hoppas jag har inspirerat, gör du ett mappkort får du gärna länka under det här inlägget så att vi får se. Eller ännu hellre, mejla in så kan vi visa det här!

Kram på er!
Kom ihåg att det är viktigt att smita in från solen då och då för att pyssla lite, var inte rädda för det, man måste ju undvika solsting eller hur?
Cath.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar