torsdag 17 november 2011

Tips&Trix-torsdag: PrismaColor Pencils

Ja, den observante har kanske märkt att jag börjat tjata om nya pennor här i bloggen :) ?!
 Det är alltså dessa små snyggingar det gäller- PrismaColor Pencils !!



Detta är pennor med en mjuk, mycket pigmentrik vaxbaserad kärna som nu sedan någon månad finns till förbeställning här i shopen. 

Vill då på en gång passa på att säga att jag på intet vis har övergivit distresserna för färgläggning, älskar dem fortfarande lika mycket :). Några små svagheter har de dock och det var därför jag ville bredda min repertoar lite: 


1. Jag var sugen på att testa digistämplar men många skrivarbläck funkar inte så bra med vattenlösliga färger. 
( Sen måste jag säga att detta verkar vara en djungel- det finns tydligen många olika varianter av skrivarbläck och mitt går hyfsat ihop även med distresser om man är försiktig med de ljusaste färgerna. Samtidigt kan även ProMarkers få det att blöda fast just markerpennor verkar vara vad många använder till  digisar. Man får nog prova sig fram med sitt eget skrivarbläck, det viktigaste tror jag är att man låter det torka ORDENTLIGT, gärna över natten, men har man bråttom får man åtminstone värma på det en stund med embossfönen.)

2. Eftersom prismapennorna täcker bra kan man färglägga på färgade bakgrunder-t ex Kraft CS och tags.

Dessutom är det ju alltid kul att variera sig lite :)

Ett ytterligare plus med dessa pennor jämfört med t ex markers ( ProMarkers, Copics etc) är att de är billigare så man får mååånga nyanser till en rimlig kostnad, och dessutom kan man vid behov vässa spetsen knivskarp till små detaljer.

För att få djup och liv i sin bild vill man ju gärna kunna blanda färger och få mjuka övergångar mellan olika nyanser.  Detta kan man åstadkomma på flera olika sätt med Prismapennorna.

En variant är att använda luktfri förtunning ( "Odourless mineral spirits"), tex denna, "Beckers A" som finns i konstnärsbutiker ( jag hittade den på "Artistica") och kanske i välsorterade färgaffärer:




Förtunningen används tillsammans med pappersstompfar (vita i mitten) som man doppar i lösningsmedlet. Har lagt en bit wettexduk i botten av en glasburk och hällt i lösningsmedel så det precis täcker, sätter sen stompfern mot wettexen för att fukta lagom mycket.
 Sen går man över det färglagda, suddar ut kanter och kan i viss mån dra ut färgen en bit. Det blir också en fin lyster i färgen, "it makes the colours pop" som en viss stilikon skulle säga :)...Tänk på att även om det faktiskt inte luktar alls så är det ändå ett lättflyktigt lösningsmedel, så låt locket vara på mellan användningarna så mår nog hjärnan bäst :).

Stompfarna vässar man och tar bort färg ifrån t ex med en nagelfil eller en bit sandpapper. Det är bra att ha flera så man slipper göra rent mellan varje färg.

Det är också A och O att ha en bra pennvessare som inte bryter det mjuka stiftet i pennan.

Ett annat sätt att blanda och sudda gränser mellan färger är mha Colorless Blender penna Denna har just kommit  till butiken och är en likadan penna som de andra fast utan färgpigment.  Har man inte denna kan det också funka att gå tillbaka med den ljusaste pennan man använt på ett parti och blanda med den.

Gjorde ett litet test för att se skillnaden mellan dessa metoder:


Färglade 3 "klot" likadant med 3 nyanser av blågrönt.

Använde sen stompfern  på den högra, blenderpennan på den i mitten och den ljusaste nyansen ett varv till på den högra, med lite olika resultat. Man kan nog konstatera att lösningsmedlet blandar bäst och alldeles särskilt när man har färglagt lite "löst", ljust , utan att trycka så mycket med pennan. Både färgpennan och blenderpennan blandar bäst där man har kraftigare färglager än där det är tunt. På den vänstra nedan har jag även fyllt på med de två mörkare nyanserna efteråt då färgskillnaden nästan försvann.



Vilket papper är bäst då?- Tja, det är nog inte så kinkigt, huvudsaken är att det är så slätt som möjligt, då blir resultatet jämnast. Använder man ett grängat papper som tex de flesta akvarellpapper så fastnar färgen bara på "topparna , i alla fall om man vill måla lite löst.

Jag använder detta:


 Slät Classic   CS fungerar också bra.

Givetvis kan man använda pennorna till vanliga stämplar också. Vattenbaserad stämpeldyna typ Adirondack fungerar då klockrent. Jag har även provat StazOn som är vattenfast och den funkade lika bra. Till exemplet nedan använde jag Ranger Archival Ink och där råkade det typiskt nog blöda lite men det kan bero på att jag var för snabb och att det inte torkat tillräckligt.


Tänkte då också efter 2-3 veckors eget användande ge mig på en tutorial i ämnet, undrar vad det egentligen säger om min självinsikt och självkritik,  haha!

De allmäna principerna vid färgläggning är ju dock desamma, oavsett vilken teknik man använder.

Det första man gör är att bestämma sig från vilket håll ljuset ska falla på motivet, och sen försöker man vara konsekvent med detta så man får sina highlights resp skuggor på rätt plats.

Här har jag tänkt mig att ljuset ska komma ovan/framifrån.

Börjar med att färglägga hela huden med den ljusaste hudfärgen, här "light peach":



Lägger sen på ett lager med en lite mörkare nyans, " peach" på skuggsidorna.
(Ber om ursäkt för den dåliga bildkvaliten, jag saknar DAGSLJUS och dessutom verkar jag ha fått smutsprickar på objektivet!:( ) 


Tar sen stompfern och blandar:



Lite blekt, tråkigt och livlöst så jag lägger till lite skuggor med en brunare nyans, t ex "burnt ochre":


 Går sen över huden med stompfern igen och blandar. På nästa bild har jag också gjort samma procedur med håret, först ljusaste, "cream" över hela håret, sen en gulare där jag tycker skuggor borde finnas och sist lite med en mörkbrun nyans "sienna brown" för mer markerade skuggor. Lite rosa på kinden också:


På håret har jag sen gått tillbaka med den ljusaste pennan, "cream" och mjukat upp övergångarna istället för att använda stompfern:


 Sen klänningen, ljusaste blå först:


 Sen lägger jag till mellan- och mörkblå och "stompfar":


 Är man inte riktigt nöjd kan man lägga på lite mera skuggor där det behövs, kan behöva upprepas flera varv tills det blir bra. En liten fiffighet till med dessa pennor är att om man har råkat lägga på för mycket färg eller dragit ut den för mycket med stompfern så kan man antingen sudda lite med suddgummi för att få fram sina highlights, eller så kan man använda vita pennan och lägga på highligtsen efteråt!

Efter lite ytterligare filande:


Ett par exempel på färgläggning på Kraft CS, visst blir det lite läckert :)?:



Oj då, blev visst ganska långt detta :) ! Om någon mot förmodan orkat läsa ända hit ska ni ha en stor eloge, hoppas det gav lite idéer och att ni blir sugna på att testa! Prismapennorna är verkligen riktigt roliga och antagligen den enklaste och mest "lättkontrollerade" färgläggningstekniken.

LYCKA TILL!!

Kram /Eva

4 kommentarer:

  1. I loved.

    Val
    www.crieartezzanato.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Oj, så magiskt vackert, tack för att du visar!

    KRAM SUSY

    SvaraRadera
  3. Vilken utmärkt förklaring och beskrivning, tusen tack, har funderat lite på dessa pennor och fick svar på flera saker på direkten.
    Blir väldigt snyggt på mörkare CS.
    Kramar Ann-Charlotte

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om Prismacolor! De verkar också som gjorda för att patinera skalamodeller av flygplan…

    Hälsningar,

    Joachim

    PS "pennvessare" stavas 'pennvässare' (vässare = omljud från 'vass'). ;-)

    SvaraRadera