torsdag 21 juni 2012

Tutorial på plånbokskort

Hej hej!

En dag kvar till Midsommar men här i norr känns sommaren tyvärr ganska långt borta... Regn var och varannan dag och kyligt i luften. Vad passar inte bättre då än att stanna inne och pyssla lite?? :)


Idag tänkte jag visa er en tutorial på ett plånbokskort som jag gjort. Jag har verkligen fastnat för det skinnliknande pappret som finns hos Pysseltagen. Det ger en väldigt häftig effekt när man använder det till tillexempel väskor och plånböcker. Naturligtvis kan kan använda sig av vilka papper man vill till detta kort, men jag rekommenderar verkligen att prova dessa läckra papper. Det ser nästan ut som en riktig skinnplånbok när det är klar.



1. Skär till det skinnliknande pappret (eller cardstocket) i 14x23cm och mönsterpappret i 13x22cm.


2. Runda två av hörnen på varje papper och chalka kanterna.


3. Tejpa fast mönsterpappret på det vita papprets baksida med dubbelhäftande tejp. Till sådana här alster använder jag alltid dubbelhäftande tejp eftersom den är mer följsam när man viker och inte lika styv.


4. Sy en kant runt hela pappret.


5. Klipp ut två delar som är 5x6cm vardera. Biga ett streck för varje centimeter så att det blir 5 st streck.


6. Använd dubbelhäftande tejp och tejpa fast dragspelspapprena på var sin sida om stommen.


7. Vik stommen och tejpa fast den på andra sidan dragspelspapprena.


Här ser ni hur det ser ut från andra sidan.


8.  Vik den övre delen av stommen över den andra delen till önskad längd. Tejpa en remsa med dubbelhäftande tejp längs hela plånboken.


9. Sätt fast ett band och ett spänne på plånboken. Spännet har jag limmat lite extra under så att det ska sitta fast ordentligt.


10. Dekorera din plånbok.


Materiallista:

Skinnliknande papper - Pearl
Blouse - Madam Boutique - Kaiserkraft
Dubbelhäftande tejp
Hug snug band
Blommor Prima
Metallspänne
Pearls


Det var allt för mig för idag. Om du undrar över något är det bara att fråga!

GLAD MIDSOMMAR!!

Kram ztina
(Gäst-DT)

3 kommentarer:

  1. Såååååååååååååå Jädra snygg och vilken BRA tutorial !! Tack <3

    SvaraRadera
  2. Jätte fin! Måste testa! Tack för tipset!

    SvaraRadera