torsdag 28 juni 2012

Tutorial på plånbokskort 2

Idag tänkte jag visa er ännu ett plånbokskort. Nu tror ni väl säkert att jag har fått dille på det här, men jag lovar - detta är det sista plånbokskortet jag har att visa =)

Den här gången är det en annan form av ett plånbokskort jag tänkte beskriva för er och detta har jag gjort lite manligare. Inspirationen till detta fick jag av Cornelia.

Sä här ser detta plånbokskort ut inuti.

Här följer nu min beskrivning av detta plånbokskort. Det skinnliknande pappret får i denna tutorial heta cardstock, så att ni vet vad jag pratar om. =)


1. Skär till ett cardstock med måtten 6x12 tum.  Skär till det mönstrade pappret i måtten 15 x 30 cm.


2. Runda alla hörn och chalka det mönstrade pappret. Tejpa fast mönsterpappret på cardstockets baksida med dubbelhäftande tejp. Sy två kanter runt hela kortet.


3. Biga pappret på 9,5 cm och 20, 5 cm. Vik pappret.


Genom att vika på de måtten får du en framsida som är lite kortare än de andra sidorna. Vill du kan du naturligtvis göra alla sidor lika långa. Nu är själva stommen klar så nu börjar vi med insidan.


4. Skär till en bit med måtten 9 x 13 cm. Runda de två nedersta hörnen och sy längst papprets kant. Sy två rader på papprets övre kant. Sätt fast två brads mellan de båda sömmarna. cirka 2.5 cm in från varje kant. Jag har använt mig av brads som har en liten ögla där man kan fästa saker.

5. Sätt fast en kedja i öglorna. Jag har valt att göra dubbla rader med kedjor.


6. Tejpa med dubbelhäftande tejp längst upp på pappret och fäst i mitten av kortet.


7. Sätt fast en journalingruta under flärpen. Denna kommer från Maja Designs papper.


8. Skär till en bit som är 8x7 cm och runda de översta hörnen. Sy runt hela pappret.


9. tejpa på tre av pappersbitena kanter och fäst på kortet så att det bildas en ficka. Sätt ner en tag, foto eller journalingruta. Även denna kommer från Maja design.


10. Skär till en bit som är 8 x 7,5 cm. Klipp till en rundning mellan två av hörnen. Jag använde mig av min tejprulle som mall. Sy längst kanterna.

11. Tejpa på de två raka sidorna och fäst fast på kortet. Även här kan du stoppa i ett foto eller journalingruta. Även dessa kommer från Maja Design.


Så här ser insidan ut när den är klar. Variationer går att göra i det oändliga, men nu har ni fått veta hur jag gjort.


12. Tejpa en remsa med dubbelhäftande tejp längs hela plånboken. Sätt fast ett band och ett spänne på plånboken. Spännet har jag limmat lite extra under så att det ska sitta fast ordentligt.


Materiallista:

Brunt skinnliknande papper
Papper från Maja Design
Brads med ring
Kedja som jag hittade i vårt garage
Hug snug band
Metallspänne


Kram ztina

4 kommentarer:

  1. ujuj va coolt! Supersnyggt!!!!

    SvaraRadera
  2. Så kul att du hittat lite inspiration hos mej!

    Gillar det läderpräglade pappret mycket!

    SvaraRadera
  3. Fast länken går ju till Pysselrummet, som är FormaHantverks sida... vill man komma till mej får man klicka på mitt namn här... *S*

    SvaraRadera
  4. Så bra att du kommenterade här. Hittade inte din personliga blogg när jag skulle skriva inlägget! Tack för inspirationen!!

    Kram ztina

    SvaraRadera