lördag 16 juni 2012

Fika...

Hej!

Nu håller vi tummarna för att det fina vädret kommer tillbaka lagom till midsommarafton;)
För några år sedan var jag på en scrapträff och dom bjöd på en helt underbar kaka som jag tänkte dela med mig till er, receptet så klart;))
För det är väl inte bara jag som gillar att fika?;)

Orginalreceptet var med hallon, men jag använder blåbär i min kaka.


Hallon/Blåbärskaka
                                                             30 min/175 grader
300g smör
6dl socker
4 ägg
6dl mjöl
1tsk vaniljsocker
400-500g bär


Förbered en vanlig långpanna, smöra och bröa;)

Ta en gryta, ca 5 liters, och smält smöret.
Häll i Sockret.
 Knepet som jag använder när jag gör denna kaka är att jag låter grytan stå kvar på spisplattan på svag värme och rör nästan hela tiden.
Nu är det dags för Äggen.
Knäck i ett ägg och rör ner det. Gör likadant med resten, ett ägg i och rör ner osv.
Rör ner Vaniljsockret
Rör ner Mjölet, men jag kan rekommenderar att ni häller ca 3 dl åt gången genom en vanlig finmaskig sil, minimerar klumpar;), och rör ner.

Nu har ni förhoppningsvis fått en slätt smet.
Häll upp i långpannan. Häll på bären och in i ugnen.
Kakan kan serveras med pudrad florsocker, glass eller vaniljsås;)

Kanon kaka om man är många;)
Lycka till och ha en trevlig helg!

Kram

Erika

1 kommentar: