söndag 11 september 2011

Annorlunda ask!

Idag bjuder jag på en liten annorlunda ask tillverkade med papper från Echo Park och kollektionen Victoria Garden! Jag såg den i Reprints blogg för några dar sen men det fanns ingen instruktion. Men den som söker han skall finna... internet är inte så stort trots allt.... :)
I instruktionen får man lära sig göra själva botten på asken som görs på ett kvadratiskt papper av valfri storlek. Locket får man fantisera ihop själv!

Pga de mönsterpapper som var i kitet valde jag att bygga basen av asken av cardstock och sedan limma fast mönsterpapper på flärparna som sedan fästs under asken.
Väljer man ett mönsterpapper som har två väldigt väl koordinerade sidor får man ju det gratis! En annan anledning till varför mönsterpapper är att föredra är att det blev ganska tjorvigt med cardstock. Mitt är gjort på ett 12x12 papper och mindre än så skulle jag inte göra med cardstock.

Stämpeln kommer från Lindy´s stamp gang och arket som heter Teddy Bear Gang. Jättesöta och en utmaning att färglägga! Blommor, blader och band finns i butiken!


Här är det jag älskar med asken! Basen är bredare än toppen och hörnen blir så coola! Inga skvarvar, inget lim, bara vika! (Desto mer vikande haha! )


Limmade fast spets längs kanterna innan jag fäste mönsterpappret.


Bjuder på en bild på min variant av lock också. Jag skar till cardstock och mönsterpapper som var lite bredare än öppningen på asken. I just det här fallet 0,5 cm bredare på varje sida men lite mer skadar inte.
Sen mätte jag insidan av hålet och skar till remsor som jag bigade i 4 delar på längden, vek och limmade fast. På det här sättet blir själva "tröskeln" som en spärr på askens insida. Vänder man asken upp och ner kommer ju locket att trilla bort dock...

Bjuder på ett kort också! Mitt sista alster för Pysseltagen för den här gången. Det kanske blir fler gånger i framtiden det vet man aldrig!

Byggt med papper från samma serie som asken. Ramen kommer från mina egna gömmor och jag har glömt tillverkaren.. målade först med crackle paint - Pewter. Sedan har jag gnidit in Metallic Rob-on i sprickorna. Tyvärr syns det inte riktigt på bild men effekten i verkligheten blev häftig! Paper-Pen duttar i hörnen (koppar)... kan inte leva utan dom! =)
Stämpeln är även den privat men jag tyckte det passade perfekt efter de här 4 veckorna.

Tack för allt!
/Malin

1 kommentar:

  1. En helt förtjusande ask och jättefint kort också.Tack för inspirationen du gett.
    Kram

    SvaraRadera