måndag 22 november 2010

Liten Tutorial med distresser...

Hej! Tänkte visa en tutorial på hur jag gjort en distress bakgrund och sedan stämplat med Kimmie stamps.



Jag har använt värmepistol, distressfärger Vintage photo, Broken China och Faded Jeans. Sprejflaska med vatten, stora härliga tags (fråga Inger efter dom) och Betty och Vivienne från Kraftin Kimmie stamps.



Har "stämplat" direkt med dynan på mitt teflon underlag och sedan sprejat direkt med lite vatten. Testa er fram, mindre vatten mer koncentrerad färg och mer vatten ljusare färg.



Sen tar man önskat papper/tag som man vill färga. Tryck det direkt mot färgen och "plocka" upp färgen.
Jag brukar torka tagen med värmefönen mellan varven som jag "plockar" upp färg. På det viset får man väldigt olika kombinationer med både mörkare och ljusare färger.
Fortsätt tills ni är nöjda. Ni kan göra flera papper/tags efter varandra.


Jag gjorde tre vid detta tillfället. Det blev en blågrön combo denna gången.



Här har vi korten. Jag har förstärkt den blå färgen på kläderna och sen har jag även använt Glimmer Glaze till färgläggning.
Den funkar jättebra att färglägga med. Jag tar en vanlig pensel och doppar/tar upp färg i en palett.
Den är vattenlöslig, men låt inte färgen torka in i penseln, har inte testat om det går att få bort, skulle tro det, men man vet inte.




Kort nr 2. Här har jag också fyllt i mer färg på kläder och hår. Även här har jag använt Glimmer Glaze.

Den kan användas till otroligt mycket. Det kommer att komma fler tags där jag har stämplat med glimmer Glaze. Det blir en jättesnygg resist effekt med distressen ovanpå.
Det har inte hänt något med stämplarna, ca 1 månad sedan jag provade första gången. Jag återkommer med dessa tagsen så håll koll i bloggen.

Detta har jag använt;
Kimmie´ Kraf stamps; Betty och Vivienne
Distress dynor Vintage Photo, Broken China och Faded Jeans
Craft cardstock
Tim Holtz bakgrundstämpel
Stämpel "Man of the year" Inkadinkado
Ljus-brun-guldigt band med ståltråd
Brunt rutnäts band

####

Hoppas ni finner någon inspiration trots att det inte är julkort. Men tänk er att byta ut färgerna till en röd, grön och brun nyans och sedan stämpla ett julmotiv. Mums!

####

Kram
Erika

1 kommentar: