onsdag 10 september 2014

En stämpel och en utmaning!!!

Presenterar här två ganska identiska kort. Motiv, papper och färger är de samma på båda korten. Tekniken att påföra akvarellfärgen skiftar dock. Pysseltagen har rea på den här stämpeln, just nu :-) Om du klickar på den här länken så kommer du direkt till Karlies stämpel. 
Låt mig förklara hur jag har gjort på de båda korten. På det vänstra kortet har jag lagt färg på en palett och hämtat upp den med en så kallad blenderpen. Därefter har jag färglagt motivet med den upphämtade färgen i pennan.

På det högra kortet har jag använt samma akvarellpapper och samma akvarellpennor men färglagt med akvarellpennorna direkt på motivet och därefter använt en så kallad reservoarpensel. Det är en pensel med inbyggd vattenreservoar som håller borsten fuktig under tiden man målar.

Så vilken metod/teknik föredrar jag då? När man lärt sig att bemästra fördelar och nackdelar, spelar det ingen roll vilken metod/teknik man valt. Den metod/teknik man väljer kräver ändå träning och åter träning. Välj den metod/teknik som känns bäst för dig och träna på att behärska den. Glöm inte att ha roligt under tiden :-)

Jag vill passa på att visa tre olika uttryck på samma motiv/stämpel. Man kan åstadkomma helt olika bilder även om man bara har en stämpel. Den till vänster är "paperpiecad", den till höger är färglagd med alkoholbaserade pennor och slutligen den i mitten är färglagd med akvarellpennor. Jag har använt tre olika tekniker och de går ju också att variera i det oändliga. 
Paperpiecing kan man ju variera med alla olika mönsterpapper man har. Man kan paperpieca en del av motivet eller hela. Man kan välja att limma delarna plant eller att höja upp dem på 3D-kuddar. Man kan skugga bilden med färgpennor eller låta bli. Glitter och lack kan också användas för att variera uttrycket.

När man färglägger ett motiv, antingen det är med alkoholbaserade pennor eller vattenbaserade pennor, så finns det ju inga gränser för vilka variationer man kan hitta på. Man kan färglägga monokromatiskt, slarvigt, starkt, noggrant, med eller utan skuggor och högdagrar. För att inte tala om alla färgkombinationer...

Lååångt inlägg idag och jag är inte färdig än. Jag vill nämligen utmana dig därhemma nu. Plocka fram en stämpel och försök att vara så kreativ du kan genom att använda stämpeln och ge motivet massor av olika uttryck. Fixar du fler än tre? Publicera dem på Pysseltagens Facebookgrupp, Skapat med Pysseltagen, som är öppen för alla.
Min blogg

Lena-Marie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar