onsdag 3 september 2014

Att göra eget designpapper av servetter/pappersnäsdukar.

Förra veckan visade jag detta kort som är gjort med servetter och pappersnäsdukar... Du hittar det här. Jag lovade då att berätta hur man kan göra ett kraftigare papper av tunna, "flimsiga" servetter/näsdukar, så här kommer det. Man får ett slätt och hållbart papper med den här metoden jämfört med att limma på vanligt sätt.  Mycket nöje! 
Plocka bort alla lager av tunna papper från servetten/näsduken så att du bara har ETT tunt lager att jobba med. Lägg den mönstrade servetten/näsduken mellan vanliga kopieringspapper och direkt på ett lager plastfilm och det papper som du vill ha som bas.
Hela paketet skall nu läggas på strykbrädan och strykjärnet skall stå på maxvärme utan ånga.
Altså: första lagret är strykbrädan, därefter kopieringspapper, pappersbasen (som servetten skall föras över på), plastfilm, servett/näsduk, kopieringspapper och sist strykjärnet. Stryk nu tills plastfilmen smält. Ja, jag vet att det känns obehagligt att smälta plast... stryk lite grann, lyft försiktigt på kopieringspappren. Plastfilmen skall verkligen smälta in i båda lagren papper (servetten/näsduken och pappersbasen). Du kanske vill träna lite först? Ett tips är då att använda ett av de lagren från servetten/näsduken som du plockade bort, de som är färglösa utan mönster.

Japp då var det klart och du har nu ett jättevackert papper som du kan använda för din korttillverkning eller till något annat :-)
Min blogg
Lena-Marie

4 kommentarer:

  1. Vilken smart grej! Det ska jag nog testa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du skall göra. Det öppnar upp för fler möjligheter. :-)

      Radera
    2. Vilka oooooanade möjligheter detta medför!!! Tusen tack för att du delar med dej av tipset!

      Radera
  2. Nu är det bara fantasin som sätter gränser ;-)

    SvaraRadera