söndag 28 oktober 2012

Ännu mera jul...

Jag fortsätter mitt projekt "julkortskvantitet på viss bekostnad av kvalitet" i år, haha! Detta med tanke på min långsamhet, tidsbrist och det faktum att jag förra året fick ihop så få att jag inte kunde välja vilka jag skulle skicka till och därmed inte fick iväg ett enda. Riktigt julkortsfiasko m a o.

Strategin f n är att få ihop lite kul bakgrunder som inte behöver så mycket dekorationer och i Novembernumret av den utmärkta tidningen Craft Stamper fanns ett tips som jag nappade på:

-Ta två lika stora bitar ganska styv kartong.
- Täck båda med ett ganska tjockt lager vit gesso, ngn mm åtminstone.
-Lägg ihop kartongbitarna med kladdsidorna mot varandra, tryck till och dra sen isär dem. Ger en kul struktur.
- Lägg dem att torka över natten.
-På de absolut torra bitarna scribblar men sen lite här och där med vattenlösliga kritor eller akvarellpennor i de färger man önskar.
- Ta sen en Waterbrush eller för min del vanlig pensel och ganska flödigt med vatten och låt färgerna blanda sig.


Och då blir det ungefär så här.( Jag har även mistat lite PP-mist- Pearl på några av dessa fast det behöver man ju inte...)
:

Fotat med blixt, därav tråkigt blänk och trista färger, ber om ursäkt för detta :(. 

Ett färdigt kort:


De hängande stjärnorna i överkanten är stämpeln som följde med samma tidning, stämplat med Stazon Midnight Blue. Bården i nederkant och snöstjärnorna, liksom textstämpeln är från ett clearstamp set från My Paper World. Just dessa finns inte nu men däremot flera andra riktigt snygga och till otroligt bra pris dessutom. Vintagebild från Pysseltagen, och ett par kugghjul av TH-die. Stickles Stardust ( som inte alls hunnit torka :) ) på alla kanter.

Slänger med ett julkort till med bakgrund gjord av spillbitar med Herringbone-teknik:


Hjärt-diesen är från Memory Box, det snirkliga hjärtat är precis på väg till shopen igen! Snöflingan är en Martha Stewartpunch.

Ser fram emot lite extra pysseltid nästa vecka, har förmånen att vara höstlovsledig och på hemmaplan!

Önskar er alla, lediga eller ej, en riktigt skön höstlovsvecka!

KRAM!
Eva








4 kommentarer:

  1. Hej! Tyckte det verkar kul med färgade kartongen. Men vad är scribblar?
    Tack för fina kort.
    Eva

    SvaraRadera
  2. Hej Eva!
    Ursäkta svengelskan, jag menar typ klotterritar löst lite här och där :).
    Hoppas du får lust att prova. Lycka till!
    /Eva

    SvaraRadera
  3. men gud så läckert måste genast prova....

    SvaraRadera
  4. Det blir ju verkligen häftig effekt av det hela!
    Tack för tipset - inspirationen landade här! ;o)

    Kramar Lisa.

    SvaraRadera