torsdag 14 april 2011

Tips&trixtorsdag: Lite embossingtips!

Godkväll!
Eftersom vi vet att både nya och lite mer erfarna scrappare och kortmakare läser Pysseltagens blogg så vill vi tillgodose allas behov! Idag tänker jag tipsa er som kanske är nybörjare på det här med stämpling och möjligen kan även ni mer erfarna ha nån nytta av det jag visar idag.


Jag tänkte visa två olika sorters embossingpulver och hur jag gör med dem. Jag har dukat upp en fin stämpel från Inkido, några bitar albumblad (som jag faktiskt mestadels använder för att stämpla på när jag inte ska färglägga sedan), Versamark stämpeldyna, Distress embossing peeled paint, Distress ink peeled paint, Super fine clear embossingpowder samt en mirakeltrasa. Mirakeltrasan är billigast möjliga men fungerar utmärkt för sitt syfte, nämligen att torka av papperet med innan jag ska stämpla på det med watermarkdynan. Ni vet annars när man stämplar så fastnar det alltid några korn embossingpulver där det inte ska vara för att det är kanske någon fettfläck som drar åt sig embossingpulvret. Det blir inte speciellt snyggt och det kan vara knepigt att borsta bort det med en pensel utan att förstöra själva motivet. Ett drag med mirakeltrasan eliminierar allt sånt oönskat merarbete! Nu har jag alltid min mirakeltasa i en plastpåse i scrapväskan.


Här har jag täckt hela motivet med ett tjockt lager embossingpulver.  Under har jag ett vanligt kopieringspapper som jag har vikt på mitten.


Avskakat och klart, ni ser att minimalt med embossingpulver har fastnat där det INTE ska.


Och så är det lätt att hälla tillbaka embossingpulvret i burken igen!

Här är samma motiv som jag stämplat med Distressdynan, min favoritembossingmetod just för att jag är ganska så bekväm ;D. Just att stämpla med distressdynor och använda clearpulver gör att det är mycket lätt att variera sig med färger, jag väljer färger på dynorna istället för på själva pulvret.

Clearpulvret är det jag använder mest och jag har mitt pulver i en burk med tättslutande lock och en tesked parkerad tillsammans med pulvret. Då öser jag bara med skeden över motivet och har burken under som jag sedan skakar av överflödigt pulver i direkt. På med locket och så är det klart, inte så mycket trix med papper och annat som jag har visat här ovan.

Den nästan viktigaste fördelen tycker bekväma jag är att här behöver jag INTE använda mirakeltrasan, det gör ju inget om det kommer embossingpulver utanför, det syns ju inte utan blir bara blankt när man värmt det...  Mycket praktiskt!



Det som är bra att tänka på när det gäller att embossa är att man måste hälla på pulvret ganska så snabbt efter att man stämplat. Sen är det dock ingen panik med att ta fram embossingfönen, man kan stämpla upp fler motiv och bara man inte är klåfingrig utan kan hålla tassarna borta så att inte embossingpulvret försvinner från motivet så kan de ligga ett tag.


Sedan embossar man och jag brukar hålla fönen ganska så nära och köra med cirklande rörelser över motivet. Clearpulvret smälter ganska snabbt, distresspulvret däremot kräver liiiite mer värmning. Det är lite svårare att se på distresspulvret när det är klart men på clearpulvret ser man direkt att det blir en blank och lite upphöjd yta.


Här är båda motiven och nu vill Blogger att de ska ligga på sniskan så ni får stå ut med det, det ville inte ändra sig trots att jag försökte. Men den översta är stämplad med Distressdynan och sedan embossad med Clearpulver och den nedersta med Waternarkdyna och därefter embossad med Distresspulvret.

På onsdag får ni se ett kort med den här stämpeln!

Kramar till er alla!

Cath.

1 kommentar:

  1. Vilka superbra tips, speciellt det med mirakeltrasan!:) Tack så mycket!!

    SvaraRadera