torsdag 3 juni 2010

Tips&Trix-torsdag: Punch-around-the-page

Ni har säkert sett dem i shopen - de härliga matchande hörn- och kantstansarna från Martha Stewart som man kan göra fina kanter runt om hela pappret med. För er som redan, liksom jag, lagt vantarna på några av dessa godingar är detta inget nytt, men för er som inte slagit till ännu tänkte jag visa hur fantastiskt fiffiga och enkla de är att jobba med :).

Så här ser stansarna ut, och förutom stansarna behöver man en pålitlig skärmaskin eller linjal:

Hela hemligheten med att lyckas få det att stämma till slut är att mäta noggrant från början och praktiskt nog följer det med stansarna ett utförligt instruktionsblad där allt står:

På bladet anges de måttintervall som fungerar, både i inches och cm. Måtten avser den storlek som "utgångspappret" ska ha, det stansade pappret blir ett par mm mindre. Man kan förstås göra både rektanglar och kvadrater av olika storlekar så länge man håller sig till något av de angivna måtten.

När man skurit till det papper man vill ha (här har jag av snålhet för demonstration använt vanligt skrivarpapper, men det blir förstås ännu snyggare med CS), börjar man med hörnstansen:

Det finns fiffiga "stödben" på sidorna som man fäller ut för att stansningen ska hamna på exakt rätt ställe. Så här ser det ut när alla hörn är klara:


Måtten här är3,25x5 in ( 8,25x 12,7 cm). 3,25 in är det kortaste måttet en sida kan ha, uppåt finns förstås inga begränsningar ( men praktiskt nog passar just 12 in perfekt :) )
Sen greppar man kantstansen och fäller ut de förvaringsvänligt uppvikbara sidorna:


På den finns markeringar både för hörn och kanter. Man måttar helt enkelt in första hörnet efter hörnmarkeringen och ser till att pappret ligger an mot stödkanten upptill och stansar:


När man har stansat alla kanter ser det ut så här:

Sen har jag gjort likadant med andra stansen fast i måtten 6,75x6,75 in ( 17,15x17,15 cm). Det innebär 3 omgångar med kantstansen / sida och när man gör mittenpartiet då, använder man förtsås kantmarkeringen istället för hörnmarkeringen:


... och då ser det ut så här:


MEN ibland kan det ju faktiskt hända att man vill göra nåt i en annan storlek än den Martha Stewart har bestämt. Det går faktiskt också bra, fast då måste man tänka och räkna lite grann. Man måste utgå från grundmåtten men sen kan man lägga till eller dra ifrån önskat antal "mönsterenhetslängder". Dessa skiljer sig åt mellan de olika stansarna så man får helt enkelt mäta på sin stans hur lång varje liten mönsterenhet är :


Här är varje liten "solfjäder" 1,5 cm och eftersom jag nu vill ha ett papper som passar så väl som möjligt till ett 15x15 kort utgår jag från grundmåttet 5 in ( 12,7 cm), lägger till 1,5 cm och får då 14,2 cm. Skär alltså till ett 14,2x14,2 cm papper, stansar hörnen och sen kanterna från vardera hörn. Då får man kvar 1,5 ostansad cm på mitten:



Man passar sen in pappret efter kantmarkeringarna på vardera sida och har man då mätt och skurit ut sitt papper noggrant märks det inte att de två "solfjädrarna" som omger den mittersta blir stansade två gånger :

En liten klurighet till med kantstansen:

Om man vill stansa hörnet närmast vikta kanten på ett kort så fäller man bara ut det ena stödbenet på hörnstansen . På andra sidan stansen finns en markering som man passar in mot vikningen. Antingen stansar man bara alla hörn, eller hela vägen runt:


Tyvärr har det varit väldigt klent med pysseltid sista veckorna för min del (det är inte klokt hur mycket utvecklingssamtal , dagisvårshower, grillpicnicar och avslutningar hit och dit det är så här års :)), så för att kunna visa några färdiga alster med stansarna så måste jag fuska lite och återanvända några gamla påskkort :)....:






Visst ger väl stansarna en lite extra välarbetad touch till korten :)...?
Det var allt jag hade att bjuda på just nu, nu väntar istället den heeelt omöjliga uppgiften att rösta bland alla UNDERBARA bidrag ni skickat in till majutmaningen, jösses så svååårt......
Ha en riktigt härlig torsdag!
Kram / Eva













5 kommentarer:

  1. Tack så hjärtligt för den här visningen.
    CANONers!
    Jag har länge tänkt på dessa stansar men nu när jag ser detta fina kort och fiffiga stansar så här så får jag nog ta och slå till =)
    Har dock lite svårt att bestämma mig för vilken av stansarna jag ska köpa för det får endast bli en av dom (just nu).
    Får klura på det en stund till......
    Ha det gott
    KRAMAR//Y

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Nu har jag bestämt mig och köpet genomfört.
    Tänk vad bra det är att göra såna här visningar, alltid är det nån som nappar,hihi
    Kram//Y

    SvaraRadera
  3. *Sparar inlägget i favoriter* :-) Tusen tack för en toppendemonstration!

    SvaraRadera
  4. Gratulerar till beslutet Yvonne =)! Tror inte du kommer att ångra dig, vore kul att se nåt alster så småningom...maila in!!
    Kram/Eva

    SvaraRadera
  5. Men sån bra tutorial! Tusen tack! Måste nog bli ett inköp av en sån! ;D

    SvaraRadera