torsdag 20 december 2012

Tips & Trix - Goosebumps´!

Hej!

Hoppas ni inte håller på att avlida av julstress :). Egentligen mycket begärt att någon ska hinna testa nya trix just nu men här kommer i alla fall ett litet tips... kanske inte så nytt för många av er, men för mig var detta absolut första försöket med Goosebumps  från Tsukineko.

Så jag tänkte att jag fotar lite medan jag experimenterar så kan ni, om inte annat, lära lite av mina misstag :)...
Vad är då Goosebumps? Man kan nog närmast beskriva den som Clear Embossing på flaska som torkar snabbt och utan att behöva värmas... Kan alltså användas både som resist och för att ge textur.

Jag har just införskaffat min första, den ovan, som är Original Texture, alltså genomskinlig och blank. Finns även Matte Texture och Shimmer Texture.

Till verket. Jag behövde en bakgrund som gick i gulgrönt.  Börjat med ett 14x14 cm akvarellpapper och mistat med Dylusions Ink Lemon Zest (mest) och lite Fresh Lime. Dessutom lite (vit) Perfect Pearls mist för lite skimmer ( det är det som finns i den begagnade spraybalsamflaskan :) ):


Sen tog jag en stencil jag gillar och goosebumpsflaskan. Denna har en "dauber"- topp, alltså en textiltopp typ Tsukinekos stämpelrengöringar som man "duttar" med. 
Lägger stencilen över pappret och duttar på :)...(OBS! Tvätta av stencilen omedelbart efteråt, Goosebumpsen torkar väldigt fort!)


Och då syns typ ingenting, i alla fall inget som gick att fånga på bild :).  

Så jag sprayade ett lager men Fresh Lime och torkade av med hushållspapper innan det torkat riktigt och då börjar mönstret framträda:


Hade en idé om att bygga på med mörkare och mörkare färglager och däremellan lägga på lite Goosebumps för att få mer och mer spräcklighet och textur. Så därför hällde jag över lite goosebumpsvätska i en annan tom spraybalsamflaska och sprayade på:


Gick vidare med lite distresser och infärgningsverktyg och då såg det ut som ovan.  Blev bitvis ungefär som jag tänkte men bitvis lite väl stora "goosebumpsblaffor" ... spraybalsamflaskan finfördelar inte vätskan så bra och så höll jag kanske lite för nära när jag mistade...
Goosebumps´säljs ju även på sprayflaska och det är nog att rekommendera för bästa resultat. Men nu hade jag ju inte den så jag testade istället att hälla över på en tom stämpelrengöringssprayflaska (också från Tsukineko) och det funkade faktiskt mycket bättre :), sprayade ett jämnare och bättre fördelat lager:


Och så ytterligare ett lager med distresser, ännu lite mörkare och mest i kanterna:


Annorlunda blev den i alla fall, haha!

Nytt försök med vad som nog ska bli en tag så småningom. 
(Här glömde jag förstås att fota under tiden :(...) 
Även här ett akvarellpapper som jag först sprayat med PP-mist Perfect Pearls för en skimrande bakgrund. Sen har jag duttat med Goosebumps-daubern direkt på en Stjärnbakgrundsstämpel från Inkido och stämplat här och där.OBS! Viktigt att tvätta stämpeln omgående!! Därefter distressat med gradvis mörkare blåa distresser. Till sist stämplat med samma stjärnstämpel och Broken China i kanterna:




Av den gröna bakgrunden blev det ett kort till en vän som varit med om en riktigt läskig olycka, men som dessbättre håller på att repa sig:


Den strandade stackars sköldpaddan är en gratis-digistämpel som jag hittat på nätet (så den är alltså inte från nån konkurrent ;) ). Den och lite annat smått och gott kan man hitta här. Färglagd med Copics/ProMarkers:


Texten är egen handstil. Tycker att man kan se ganska bra uppe i hörnen på bakgrunden hur läckert det faktiskt kan bli med lager-på-lager med Goosebumps´och färg :)



Tror faktiskt att Goosebumps´ kan slå sig in och ta plats bland "favoriterna jag inte kan vara utan"... fast det är ju å andra sidan inte så svårt hos mig, gillar ju det mesta som har med pyssel och kladd att göra :)!

Stressa nu inte alltför mycket fram till jul utan gör som Ferdinand och ta er tid att sitta under er gran och lukta på paketen...eller hyacinterna är kanske trevligare...

HA EN RIKTIGT GOD JUL!

KRAM!
Eva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar