torsdag 15 januari 2015

Raffaello-ask - Tutorial

Ofta när jag går och shoppar så finns det så fina askar till en massa olika roliga varor och nu har jag bestämt mig för att spara dem och rita av så man får många fina mallar till vårt pyssel :)

Dottern fick en ask med Raffaello i julklapp, ni vet de här små godingarna!

Och det är ju faktiskt en ganska fin ask! Så jag plockade isär den och ritade av alla delarna.

Och vips så hade jag en egen fin ask av samma modell :)









Rafaelloask – Tutorial

1.
Börja med att skriva ut och klippa ut alla delarna. (finns sist i inlägget)
Rita sen av dem på ett cardstock eller mönstrat papper. Det går åt lite mer än 1 helt ark.

2.
Biga överallt där markerat, använd gärna falsben så det blir fina, släta veck.

3.
Jag ritar av mallarna på ett mönstrat papper så jag kan klä min ask med det sen.

4.
När jag klippt ut alla delarna så färgar jag in kanterna med lite Vintage Photo.


Och så tejpar jag fast alla mönstrade bitar på cardstocken.

5.

Eftersom jag vill ha ett hål i min ask så lägger jag ut disen exakt där jag vill ha den och fäst sedan en liten bit tissuetape så den inte flyttas ur läge medan jag kör igenom det i maskinen.

Ibland kan det vara svårt att få diesen att ta genom dubbla lager papper, innan du tar bort diesen titta noga så det har stansat igenom båda lagerna. Ser det tveksamt ut? Kör fram och tillbaka ett par gånger till!

Sist färgar jag in själva hålet med lite Vintage Photo

6.
Nu är det dags att montera ihop de olika delarna. På första bilden har jag satt röd tejp så ni ser hur det ska vara.

Sen är det bara att fästa ihop delarna, släta till över tejpen med ett falsben så sitter det bra.

7.
Lite plast ska vi ha innanför hålet, så jag tar fram en OH-plastfilm, ritar av hur stor den ska vara och sätter tejp runt alla kanterna.

Sen är det enkelt att från avigsidan/insidan passa in plasten där den ska sitta och fästa den på cardstocken.

8.
Nu är själva asken klar, bara att tejpa ihop sidorna nu.



9. 
Som stängningsanordning väljer jag brads, egentligen ska den limmas ihop men då kanske den går sönder när mottagen ska öppna asken sen.

Så jag gör två hål, ett på var sidan och stänger asken med två brads.


10. Nu är det bara dekorationerna kvar! Å godiset så klart :)



Material:
Vit cardstock 1 och 1/4 går det åt.
Mönstrat papper från Maja Design
Brads
Stämpelmotiv
Distresspennor att färglägga med
Stämpel - Bara till dig - RoxStamps
Staketdies från Tim Holtz
Trästjärnor 1 liten och 1 stor
2 brads
Oh-plast
Distressdyna - Vintage Photo till alla kanter och Wethered Wood till de gråa detaljerna
Stark och bra tejp som håller ihop asken


Vi får se när jag hittar nästa fina förpackning, men så fort jag gör det 
återkommer jag med en tutorial igen :)

Kram
BellaMio





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar