torsdag 27 oktober 2011

Tips & trix-torsdag med cliffhanger!

Godmorgon!
Äntligen torsdag och dags för tips & trix. Idag ska jag visa hur man viker en liten ask!

Jag tar två bitar cardstock, den ena 12x14 cm och den andra 8,2x20 cm. Det här är en ask som fanns i Magnolia Ink förra året och som jag har modifierat måtten på något.

Här är den första biten, den som är 12x14 cm. Den bigar jag 3 cm runt om och klipper upp flärpar längs med långsidorna som bilden visar. Sedan klistrar jag in dem så att jag får en liten ask.

Den långa biten, 8,2x20 cm, bigar jag enligt följande: 3,2 cm 9,4 cm 12,6 cm och 18,8 cm. Då kommer den se ut som här ovan. Jag har fyllt i de bigade strecken med blyerts för att det sk asynas tydligare. Sedan viker jag ihop den och klistrar den sista minsta lilla remsan innanför den första som är 3,2 cm. Då kommer den se ut som på bilden här nedan t.v.

"Askfodralet" här till vänster och själva asken till höger.
Busenkelt! Jaha, och nu då? Vad har jag tänkt göra med den?
Japp, det är det som är själva cliffhangern här, välkommen tillbaka på tisdag då jag ska presentera novembers månadsutmaning, då får ni se vad jag har använt den till. =D

Jag gissar att ni pyssliga själar redan har tänkt ut en hel del användningsområden för en sån här ask.

Kram, önskar er en underbar helg! (ja, inte riktigt än, men snart så...)

Cath.

1 kommentar: