fredag 11 oktober 2013

Dragspelsljuslykta - Juljippo

I samband med att BellaMio lagt upp ett blogginlägg om den fina ljuslyktan hon gjort, passar jag på att lägga upp ett inlägg om ljuslyktan jag gjorde som inspiration till Juljippot.


 
 
Instruktioner och mall hittade jag här:
 
Papperna jag använt är Pysseltagens canvaspapper.
Här är en kort tutorial om hur jag gjort. (Men jag har missat att fota ett steg mellan 1 & 2.)

Hemma hos mig har jag alltså en snygg i gult!
 
 
Tips vid tillverkning:
 
När ni gjort alla skåror med ett scoreverktyg (nr1) och ni ska vika längs med så tipsar jag om att vika alla de vågräta linjerna med den mönstrade sidan mot varandra och de diagonala med den släta sidan mot varandra. Detta för att det ska bli lättare att vika samt snyggare veck.
 
När mallen skrivs ut är där två likadana delar, det ska alltså göras två likadana delar för att den ska bli stor nog. När jag hade vikt ihop allt satte ihop dessa två med hjälp av självhäftande tejp (nr4).
 
Innan jag satte ihop den sista skarven tryckte jag ihop hela så att den blev så platt den kunde bli (nr3), på så sätt höll den formen bättre.
 
 
Den är verkligen inte svår att göra.
 
OBS! Sätt en ljuslykta i glas inuti när du är klar.
 
Lycka till!
 
Kramar Elina


1 kommentar: