torsdag 31 mars 2011

Tips och Trix Torsdag! Sizzix i Cuttlebug

Hej!
Då var det dags för nya tips och trix och idag tänkte jag visa er hur ni använder Sizzix Dies i en cuttlebug. Det har kommit lite frågor då och då om man kan använda diesen i cuttlebug och i min och bekantas har det inte varit några problem så länge diesen har haft en sida som mätt 6 inch. Självklart går mindre dies också att använda.

Vi börjar med en ganska vanlig storlek och en Tim Holtz dies, denna.



Sizzix Diesen ersätter A Plattan. B platta, Dies, cardstock/chipboard och B platta.



Dags att köra igenom den fina "mackan" i maskinen.



Och ut kommer dessa fina tillbehören.



Sen finns det dessa dies som är mindre "lösa" små tillbehör. Dom kan antingen användas tillsammans med tex denna. Placera den i diesen och du får tex ett nyckelhål.



Tänkte visa er hur ni kan använda fjärilen löst. I grunden behöver man "låd-diesen" som ni ser fjärilarna ligger i. "Låd-diesen" är magnetisk och det är även de små tillbehörs diesen, nyckelhål, fjärilar osv. Det som ni ser på bilden som rektangulära svarta bitar är vanlig "Foam" som jag klippt ner i lagom bitar. Använder dessa för att pappret inte ska pressas för långt ner på diesen.



Även denna gången tar vi bort A plattan och använder bara de båda B plattorna. Så denna "macka" gör vi med B platta, "Låd-dies" med mini dies i, cardstock och B platta.



Kör genom maskinen!




Och ut kommer dessa underbara fjärilar.




Det finns en del långa Dies som inte är så tjocka. Dom går självklart att använda också. Det finns långa plattor till Cuttelbugen, men inget jag investerat i då det fungerar utmärkt utan. Man får köra igenom diesen från båda hållen. Lite pil, men det går. Man måste bara se till att hålla pappret på plats medans man vänder plattorna. Fixera pappret med någon bit tejp.



In i maskinen och kör igenom. Flytta plattorna till andra halvan och igenom igen.



Och ut kom denna filmstrip.




Självklart kan man köra igenom embossingfoldrar också. Då använder man A platta, B platta, embossingfolder med cardstock och B platta.



Denna gången använde jag färdiga Tags och har förstärkt embossingen med distresser för att ni skulle kunna se mönstret. Just dessa foldrarna är slut, men det finns några andra jättesnygga om ni klicka på fliken Sizzix i shopen.

Har ni ingen stans maskin , men funderar på att investera i en så finns Big Shoten hos Pysseltagen och det finns en klar fördel med den. Den kan ta ännu bredare och större dies. Det går även att använda de olika märkena av dies som finns på marknaden.

Kom ihåg att du kan alltid testa tjockare material osv. Jag har pressat min maskin ganska rejält och man märker när det inte går.

Och som vanligt så han jag inte få ihop mina delar från stansningen, men förhoppningsvis så har jag fått ihop dom till tisdag;)

Lycka till och hoppas ni fick lite svar och att ni vågar köpa en maskin eller några nya dies.


Kram

Erika

2 kommentarer:

  1. Tack för informationen. Jag har hu provat nu så kanske det trillar in några nya dies. Kram

    SvaraRadera
  2. Tack snälla för den här demon. Satt med mina "nyckelhål" och provade alla möjliga kombinationer med plattorna för att få rätt tjocklek.Puh. Nu vet jag. Måste få tag i en "låd-dies" då går det nog lättare med de små diesen.
    Kram

    SvaraRadera