torsdag 27 september 2012

Tips & Trix ! Roliga Bokmärken

Idag tänkte jag visa hur man gör de här bokmärkena-
har sett dom på ett par ställen men ofta med långa videos.
De är enkla att göra och man kan välja stil som man vill.
Jag har valt att göra mina i glada färger och
hoppas att min tutorial är lättbegriplig.
 
 Jag börjar med att rita upp i hörnet på ett cardstock
en fyrkant där sidan mäter 8cm, tyckte det blev lagom
men självklart kan man ändra storleken som man vill.
(Jag ritar på ett vanligt vitt papper så ni lättare ser)
Ritar upp två fyrkanter till med samma mått intill
och ritar samtidigt i diagonalerna på dessa.
 

Klipp sen ut enligt de markerade strecken.
 

Då blir det såhär!
Sudda alla pennstreck och biga längs de streckade linjerna.
Dessa trianglar viks ner över varandra. Man kan ev.
behöva trimma ngt längs kanten så det blir perfekt!
 

Här har jag vikt men ej limmat ihop i blå cardstock.
Har även klippt ut i mönstrat papper en fyrkant med
sidan 7,5cm och en likadan fyrkant delad på diagonalen.
Tänkte det här skulle bli ett litet monster så jag har klippt
ut tänder och punchat ut ögon.
Inkat kanterna på mönsterpapperna.
 

Jag limmade fyrkanten "inuti" bokmärket och tänderna
 limmade jag fast på den undre triangeln på
baksidan. När jag även dekorerat den övre triangeln
på ovansidan slog jag i en öljett och drog igenom
ett par band.
Limmade sedan ihop trianglarna med banden emellan-
inga knutar eller så.
OBS! Har man banden så här är det inget som tar emot när
man har bokbladet i bokmärket såsom det skulle
gjort om man slagit hål rakt igenom fyrkanten.!!
 

 
Så blev det ett monster!

Här en lugnare variant med en uggla på;)
 
Så är du redo att sätta tänderna i en god bok?!
 
Och när du måste lägga den ifrån dig så tappar du inte
bort var du är. Bokmärket sitter jättebra i boken och trillar
inte ur!
 
Material:
Gul, Blå, Vit och Svart Cardstock
Echo Park A Boy's Life: Play Time och Hot Rod
BoBunny On the Go: Squares
Bokmärke
Öljett , Div. Band
 
Kram
Linda
 


4 kommentarer:

  1. Superbra extra grej att ge bort i julklapp om man ger bort en bok! det här ska jag prova!

    SvaraRadera
  2. Vielen Dank für die Anleitung! Habe das Monster direkt nachgebastelt!!;-)
    Liebe Grüße
    Yvonne

    SvaraRadera
  3. Great tutorial, thank you, Nessie

    SvaraRadera