måndag 25 september 2017

Mixed media tags och bonusvideo - Melina testar Pentart, del 4

Hej!

Det är måndag och jag är tillbaka med min fjärde och sista "Melina testar Pentart".
Jag hoppas ni blir lite nyfikna på dessa produkter genom mina inlägg. Det är 
verkligen en fröjd att skapa med dem!

Idag handlar inlägget om dessa tags, och idag testar jag 
Pentart Iron paste lite noggrannare.



Jag börjar med att göra 2 tags av underbart papper från Blue Fern Studios, och grundar dem med clear gesso för att de ska tåla blöta medium bättre.
Jag passar också på att applicera mina pastes på chipboardbitarna medan de fortfarande sitter kvar i arket (för att kunna applicera jämnt och slippa hålla i bitarna). Jag använder Cracking paste på två bitar och Iron paste på de andra två.
Iron pasten är väldigt krämig och lätt att jobba med. När den torkar är ytan tät, fin och helt matt. Aningen sandig känsla när man tar på den.


Jag fortsätter med att applicera Structure paste genom en stencil på min ena tag och 
Iron paste på den andra.


När Iron pasten torkat går jag över ytan lätt med Wax paste bronze, 
även på chipboardbitarna med Iron paste.



På chipboarden med Cracking paste applicerar jag ett lager med Limetta akrylfärg och torkar sedan av det mesta med en våtservett, då jag mest vill ha en hint av färg och framhäva sprickorna lite mer.




Jag målar också några mindre bitar av chipboard med Limetta.
Dessa har jag inte grundat med gesso innan och har bara strukit ett lager med färg. 
Jag tycker den är mycket täckande och bra. 


Sedan monterade jag mina tags. 
Jag grundar med lite ostduk, sätter en bit Blue fern papper med distanskuddar bakom, virar hampasnöre runt tagsen, tar lite trassel och sätter dit mina chipboards. Jag limmar fast de gröna cirklarna, gör ringar av ståltråd och väljer mina citat från 7 dots studio stickers.
Späder både gesso och Iron paste med vatten och skvätter lite över mina tags.
Jag avslutar med att montera dem på vit kartong med distanser mellan.

Följande produkter från Pentart har jag använt till dagens projekt:


Här kommer några bilder på mina färdiga tags.








För en liten tid sedan så gjorde jag denna mixed media canvas, där jag använde många av 
Pentarts produkter. Processvideos finns nedan.


Time flies, part 1


Time flies, part 2


Jag vill tacka Inger så mycket för inbjudan och er andra så mycket för visat intresse!
Om ni gillar mixed media och att arbeta med olika medium så kan jag verkligen 
rekommendera Pentarts produkter.

Lämna gärna en kommentar och frågor besvarar jag så gott jag kan!
Tack för den här gången!
xx Melina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar