tisdag 4 november 2014

Chalk paint

God tisdag alla pysslare! Idag är det tisdagen efter en underbar helg, Pysseltagens scraphelg i Åsljunga.
I lördags hade jag förmånen att ha en "Make n´take" med drygt 30 underbara pysslare. 

Vi fixade med min favoritfärg; Chalk paint. En sådan färg som man kan måla direkt på "allt" (utom sten, då behövs en fästmassa också) och som inte behöver något förarbete. Och vill man ha det lite Shabby chic/Vintage så tar man till sandpapper och slipar till där man vill få upp en annan färg/underlag. För att få en tålig yta som tål väder och vind och våt avtorkning så använder man vax som slut finish, när den är torr så kan man polera upp ytan. Det bästa av allt är att det går fort att måla/skapa med dessa produkter.

Färgen heter Americana Decor Chalky finish 
(Inger har beställt hem mer och det kommer snart in i shoppen igen, det såldes slut på en del efter  "Make n´ taken" i helgen)
Produkterna hittar du HÄR

Detta har vi använt tillsammans med en bild (utskriven på kopieringspapper 80g i laserskrivare. Om bilden har text så spegelvänd den innan du skriver ut den. Detta kan göras bl.a i basprogrammen Paint och Word.) och röd färg (glömde ta med den på bilden)

Grå, Röd och Vit färg
Image transfer medium (bild överförings lack)
Sandpapper
Pappersutskrift (Tomten på bilderna under)
Brunt eller transparant vax
Ett hjärta i Mdf
Pensel
Stöplare
Mask/Stencil
Stämplar
Stämpeldynan Stazon (svart)

Mitt hjärta är gjort på följande sätt:
1) Målat hjärtat rött (utom på undersidan), lät det torka
2) Målat hjärtat grått (-"-), lät det torka
3) Tog några ordentliga tag med sandpapper P180, där jag ville att den röda färgen skulle lysa igenom.
4) Stöplade på vitfärg på masken på höger sida.
5) Rev ut en tomte bild som fanns utskriven, penslade på rikligt och snabbt på hela utskriften, vände bilden mot hjärtat och tryckte dit den där jag ville ha den. i mitt fall i vänster "hörn". Var noga med att trycka ut eventuella bubblor och veck på bilden. Låt torka!  
Drygt 10 min-8h (om den torkar i 8h kan du med hjälp av rikligt med vatten gnugga bort pappret, väntar du bara i drygt 10 min så måste du vara försiktig med vattenmängden.) 
6) Tog vatten på fingrarna och fukta upp pappret, och påbörja gnugga bort allt pappret. Bilden sitter fast i lacken. Ta bort allt papper! (om det finns papper kvar på bilden så kommer det at synas när vaxet kommer på, väljer man brunt vax kan bilden se fläckig o luden ut)
7) Stämplat snöflingorna och stämpeldynan Stazon. Du kan även stämpla dit texter mm. (stämplade texter behöver INTE spegelvändas, det är bara vid bildöverföringen)
8) Penslat på brunt vax
9) Polera upp ytan med en trasa.
10) Knöt en bit spets och jute band i det hängande bandet.
FÄRDIG 

Här kommer lite fler inspirationsbilder på grejer som jag "kladdat" på.
Denna texten hittade jag på en sida på nätet med gratis bilder, laddade ner den, öppnade upp den i Paint, skrev dit de två understa raderna, spegelvände bilden och sparade den. Sen öppnade jag upp den i Word där jag anpassade storleken efter önskad utskriftsmått och i detta program öppnade jag även upp fler bilder så jag fick till en hel A4 sida.

1) Fotade en distressmålning, redigerade bilden i datorn och skrev ut bilden.
2) Målade ett mobilskal 3ggr med den vita färgen
3) Bildöverföring
4) Transparant vax
Denna har jag haft i min jeansficka i en vecka tillsammans med mynt och nycklar och den är lika fin fortfarande. Det håller alltså :)

Önskar er alla en bra tisdag så ser vi nästa vecka med lite andra grejer. Testa nu denna underbara färg så ni inte missar något, eller hur? alla ni som gjorde detta i lördags :)
Kram DT-Malin

2 kommentarer:

  1. I recently came across your blog and have been reading along. I thought I would leave my first comment. I don't know what to say except that I have enjoyed reading. Nice blog. I will keep visiting this blog very often.
    Premium Sms Provider In Cuttack, Bulk SMS Software provider in Cuttack

    SvaraRadera