onsdag 30 juli 2014

Tombows akvarellpennor i fokus, del 9.

Oj, oj, oj, den här gången tog jag i så jag nästan sprack! Ibland blir det bara för mycket och det blev det nu :-) Jag är inte alls nöjd med kortet men jag vill ändå visa det. Det är ett bra exempel på hur det kan bli när man experimenterar utifrån uppkomna misstag :-)
Tänkte visa hur man kan få sina projekt att se lite proffsigare ut med enkla medel...Tombows svarta akvarellpenna. Jag börjar med framsidan på kortet. Jag har med Lifestyle Nesting Dies stansat ut en cirkel ur den grå cardstocken. Med samma stans och storleken större har jag stansat ut en ram ur svart glossy cardstock. Den cardstocken har en vit kärna som gör att det vita syns under det svarta. Det är då man plockar fram sin svarta akvarellpenna och för den på skrå runt kanterna. Snyggt och proffsigt resultat direkt!
 
Inuti kortet har jag med akvarellpennor och pensel färglagt en stämpel från Art Impressions underbara "Fire Out". Jag höll själva motivet lite grått och urvattnat eftersom framsidan är desto färggladare. Tänkte att jag skulle ha den gamla damen inuti kortet i grå, murriga färger. På framsidan av kortet skulle jag göra ett litet fönster där man kunde se själva brandsläckarmunstycket på insidan. Det skulle också finnas en massa "tårtljus" på framsidan, i superglada färger.
Nå, var gick det fel? För det första lyckades jag inte färglägga motivet så grått och dovt som jag ville. Vi förknippar ju en brandsläckare med rött och partyhattar med glada färger... så motivet på insidan blev inte så grått som jag ville ha det och jag tycker inte att det harmonierar med tårtljusen på framsidan.

Tårtljusen och lågorna färglade jag med Tombows akvarellpennorakvarellpapper. Därefter använde jag min skärmaskin och skar ut "tårtljusen" i olika tjocklekar. Jag använde min stansmaskin för att stansa ut lågorna med Memory Box Tender Leaves. 
Med Tombows svarta akvarellpenna på skrå, gjorde jag en svart linje runt alla ljus och lågor. Om motivet är stämplat med svart så knyter man ihop tårtljusen, lågorna och motivet, om allt har en svart linje/kant. Alla delar ser då ut att höra ihop. Pincett är ett bra verktyg när man jobbar med små detaljer och när man inte vill "kladda" ner sig med färg.
Veken gjorde jag enkelt genom at dra den svarta, lilla pennspetsen från mitten av lövet/lågan och ut.
Ramen runt motivet gjorde jag i en av de starka färger jag använt på framsidan för att knyta ihop både framsida och insida.
Om man trycker Tombows akvarellpenna mot underlaget som bilden visar så får man små bladformer. 
Det andra misstaget jag gjorde på kortet var att jag behövde båda mina händer för att tända en lampa och hålla i kameran samtidigt. Var skulle jag då göra av kortet som jag höll i... jag vet att det var dumt, men jag stoppade kortet mellan mina läppar i två sekunder bara så att jag kunde tända lampan. Det blev så klart ett märke som inte gick bort och som inte gick att skyla med någon dekoration. Högst upp i kanten, i mitten kan du se det förargliga misstaget ;-)
Antingen kunde jag slänga ett färdigt kort eller så kunde jag försöka fundera på en lösning... det sista alternativet fick det bli eftersom jag kom på en jättebra lösning. Åtminstone tyckte jag det då! Alla lågorna från tårtljusen skulle så klart ha gjort att kanterna på kortet blivit lite brända och svedda. En lysande idé! Inte? Nej, jag vet...
Svart-bruna, svedda kanter på grå cardstock... Det blev inte särskilt lyckat. Ibland när man jobbat med ett projekt för länge så kan man "känna" att det är något som är "fel", men man kanske inte kan sätta fingret på vad det är. Jag kanske har misstagit mig... Kanske är det något annat som gör att kortet "känns fel"... Jag tar tacksamt emot konstruktiva synpunkter. 

Det blev ett låååångt inlägg idag, men nästa onsdag lovar jag ett betydligt kortare inlägg... för du kommer väl tillbaka då? och JA, det blir mer Tombowpennor då ;-) Ha det gott! 

Lena-Marie

2 kommentarer:

  1. Vilket härligt inlägg! jag börjar alltid med att titta på bilderna, sedan läste jag din text och förstod först då att du var missnöjd men förstår inte alls varför. Jag tycker ditt kort är urläckert!! Tack för att du delar med dig.

    SvaraRadera
  2. Tack så jättemycket för uppmuntrande ord :-)

    SvaraRadera