fredag 3 februari 2012

Tutorial på Exploding Box

Här kommer den utlovade tutorialen på Exploding Boxen
som jag visade förra veckan.


Du behöver 3 ark till botten och 1 ark till locket.
Bra med lite kraftigare papper så blir boxen stadigare.
Bottenarket ska vara 12 tum(= inch/ ") Detta bigas vid 4" och 8",
*vrid ett kvarts varv och biga igen samma mått.
Mittenarket ska vara 11" Bigas vid 3 3/4" och 7 1/4",*
Översta arket 10" Bigas vid 3 1/2" och 6 1/2",*
Se bild nedan, jag har ritat i bigningarna för att ni ska se lättare.



Skär el. klipp bort hörnen


Runda alla hörn med en hörnstans.


Dekorera alla arken. Tänk på att bottenlagrets undersida blir
boxens utsida! Locket går ner en bit så man tänker på det om
man vill ha dekorationer på utsidan.
Jag dekorerade inte utsidan men de två andra
 lagren på båda sidorna.
Tänk även på att det bara är mittdelen på översta lagret som kan
dekoreras;)
När allt är färdigdekorerat sätts de tre lagren ihop
 m klister på mitten("fyrkanten").


Locket har måttet 8" Bigas vid 2" och 6",*
Biga även i hörnen diagonalt enl. bilden nedan.


Vik in hörnen, klistra ihop (ser att det syns två svaga lodräta
linjer, bara ngt som lyser igenom från baksidan inget att
bry sig om)


Klistra in hörnen mot sidan på locket. Jag brukar sätta några
tvättklämmor medan det torkar en stund.



Jag använde vit cardstock till locket och detta till botten.
Lycka till!

Tänkte bara avslutningsvis visa ett kort jag gjorde efter Mios beskrivning
som du hittar här.




Trevlig Helg!
Kram Linda


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar