torsdag 19 oktober 2017

Adventsljus & kulor med rispapper

Idag tänkte jag göra en adventsstake med batteridrivna blockljus i vax.
Men även lite dekoration att ha runt om.

 Det här tänkte jag använda på ljusen.
Siffrorna har jag skrivit ut på vitt rispapper i en laserskrivare.
Granen i rött, är en som man trycker in i ljusen med små piggar på baksidan.
 Tar det rivna motivet från rispappret och måttar var jag vill ha det på ljuset.
Limmar med Mod Podge Gloss, lite under motivet.
Sen limmar jag över hela motivet, alltid från mitten och ut mot kanterna.
Detta för att minska på alla veck som kan uppstå.
 Limmar fast siffrorna på baksidan av ljusen.
 Här har jag tryckt ut en klick av Effekt Snow på ett papper, tryck ut lite i taget och fyll på vid behov.
Finns flera sorter av snöpasta i Pysseltagens butik som är bra
Tar en pensel och duttar på, plattar nästan till penseln som en solfjäder.
Gör så att det täcker alla kanter på bilden och en bit utåt tills jag blir nöjd.
Tar även lite på hustaken.
 Här är alla färdiga...
...och här lyser alla.
Här är små glaskulor som jag tänkte dekorera och sätta på några av ljusen på en ljusslinga.
De här små bilderna har jag skrivit ut på ett vitt rispapper på en laserskrivare.
Använder mig av en Oasis, blompinnar, Mod Podge och Kristallgel.
 Tar bilderna och försöker riva ner i motiven, för att göra det lättare att sätta på en rund kula.
Limmar fast med Mod Podge, lite under och sen över motivet, från mitten och utåt.
 Nu ska det torka.
Duttar på lite röd och grön Liquid Pearls och låter det torka.
Duttar på två lager med Kristallgel.
 Före och efter med Kristallgel.
 När gelen torkar så klarnar den.
Här är det hela klart.
Tryckt in siffrorna på framsidan av ljusen och ställt dom på en bricka.
Lagt en ljusslinga runt alla ljus och trätt på mina små kulor på ljusen som är framtill.
Stött på snö och ställt dit ett par små äpplen och en liten tomte.
 Här lyser ljusen...
 ...och här lyser kulorna.

En närbild, visst blev de fina...

Hoppas att ni fått lite inspiration inför advent.
Hälsningar Monica

1 kommentar:

  1. Ojoj ,så mycket fint, det var inspirerande, får kanske prova,
    // Inga

    SvaraRadera