söndag 15 januari 2017

God fortsättning på 2017

Hej alla pysseltagen älskare

Jag gästar lite här i bloggen ett tag fram över. När jag valde att lämna design teamet för snart två år sedan så såg mitt liv lite annorlunda ut. Precis så som livet är. Ibland är det på topp och hur lugnt som helst och ibland hinner man inte skapa något för livet och familjen kommer först. Internt så har jag retats med Inger om att jag kan komma tillbaka när hon tar hem stämplar som jag älskar att färglägga. Och vad gör hon...strax innan jul!?! Jo det är många fina magnolior i butiken. I höstas tog Inger ju även hem Dreamerland stämplarna som fanns på min önskelista.  Och i dag är det ett Dreamerland motiv på mitt kort.  


Tycker ni om pappret som liknar riktigt trä?
Så här har jag gjort, lätt som en plätt

1) TH Woodgrain cardstock, hittar du HÄR 
Jag har använt 2 olika distress refiler: Hickory smook och Weathered wood. (på den bruna är det G Espresso och Walnut stain), vatten i en spray flaska, teflon underlägg och även walnut stain och black soot i crayon kritorna (använde ej den vita som är med på bilden längre ner) och en embossing fön.






2-3) Droppa ut färg, spraya på vatten och dra sen pappret i det.

4-5) Upprepa tills du är nöjd. Föna de nästan torrt och spraya/skvätt på vatten om du önskar flammig infärgning.


Föna pappret helt torrt

8) För lätt walnut stain på pappret i trädfibrernas riktning. En liten bit i tagen och så gnuggar du ut det med fingertoppen. Det torkar snabbt så var noga med att bara ta en liten bit i taget.


10) Den svarta måste du gnugga av på fingret och sen ta fingret och gnugga färgen på pappret. Annars blir det inte bra. Den svarta tar över och förstör allt.

11) Pappret är klart. Vill man så är det bara att chalka kanterna eller hela områden med walnut stain eller black soot för mer färg och effekter.

12-13) Är gjort i bruna nyanser. På 13 har jag inte fått på black soot kritan än.


14) Man kan enkelt göra olika färger på träet. jag har valt att skära ner mitt i ca 1cm strimlor för att det inte ska se ut som en hel planka.Jag har chalkat varje strimla för sig med walnut stain. Sen gör jag så att jag tar och fäster in ett CS (eller annat papper) med dubbelhäftande tejp och börjar lägga dit bitarna, 1 i taget men jag tar dem i blandad ordning för att inte få plank-looken.

Tack för att du tittade in
Vi ses snart igen

Kram 
Malin Wiberg
Skälsböke









2 kommentarer:

  1. Man måste alltså ha en planka som bord?,varför inte använda en stencil? Trodde först det du gjort .
    // Inga

    SvaraRadera
  2. Förlåt,nu har polletten trillat ner!!!Titta närmre på papperet så fatta jag *ler*
    // Inga

    SvaraRadera