söndag 14 februari 2010

Tutorial på presentpåse!

Jag vet, jag är inte så snabb, men jag glömmer sällan något - ibland tar det lite tid bara.... så här kommer äntligen min tutorial på presentpåsarna så som jag gör dem!

Jag utgår från ett helt cardstock, skär av 10 cm (vilket blir perfekt för ett kort i 10x15 cm). Resterande, alltså 20,5 x 30,5, blir grunden till min presentpåse.

Jag börjar med att biga, här har jag ritat i med blyerts för att ni ska se bättre.
De bägge långsidorna bigar jag; den översta 2 cm in från kanten (blir det översta på påsen) samt den nedersta 3,5 cm från kanten (blir botten på påsen)
Sedan bigar jag på 9 cm, 14 cm, 23 cm och 28 cm. Påsen blir alltså 9 cm bred och 5 cm djup.

Sedan viker jag alla bigningar och klipper uppochnedvända V, alltså jack i bottendelen.



Här har jag vikt ner och in överkanten.



Dags att dekorera, det är lättast att göra det innan ihopmonteringen av påsen! Jag har använt papper från Crate Paper samt en av de nya Magnoliorna! Textstämpeln är en av mina absoluta favoriter från Inkido, tillfälligt slut i butiken men kommer förhoppningsvis snart åter! Jag sätter också i öljetter som bandet senare ska sitta i.



Här har jag vänt upp och ned på påsen, dags att limma ihop botten, fast först har jag förstås limmat ihop långsidan! Jag använder dubbelhäftande tejp och först får de två flikarna som ska längst in en liten bit var på sig så att de fäster ordentligt i flikarna som ska sitta över. Det syns ju inte så bra att jag har satt dubbelhäftande tejp på den flik som ska sitta ytterst, jag aktar mig för att sätta tejp närmast vikningen, för då är risken att det som sedan ligger i påsen blir fatsttejpat (och det vill jag ju inte!)!



Här klämmer jag ihop de båda kortsidorna, en i taget för annars var det svårt att hålla i kameran...
Här är nu den färdiga påsen. Dekorationer finner du HÄR!

Lycka till! Jag hoppas jag varit tillräckligt tydlig! Annars får ni hojta här så ska jag förtydliga mig!

Och gör ni en påse efter min beskrivning så kommentera gärna här med länk så vi kan gå in och kika! Eller ännu hellre, mejla in så kan vi få visa det här i bloggen!

Kramar och trevlig Alla Hjärtans Dag!

Cath.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar