söndag 15 december 2013

Tutorial och Mall; Pop-up-kort...

Hej!

När julen kommer ska varenda kotte vara glad...

Eller hur!? Tredje advent och snart är det jul och inte är jag färdig med julklapparna, men det hinner jag;) Hur går det för er då? Färdiga eller?!

Fick veta att det har ringts och mailats en massa till Pysseltagen angående Pop-up-kortet jag bloggade;) 
Kul att ni gillade det;)
Eftersom jag inte hittade en färdig mall så var det bara till att börja rita och klura. Så nu har 
jag har fixat och donat för er skull en liten tutorial och två PDF filer som ni kan ta hem och skriva ut direkt på pappret som ni ska vika;) om er skrivare tar cardstock? 
Tänk på att skära ner cardstocken till A4 om ni inte har en skrivare som tar större och kan hantera storleken på cardstocken. Tänk också på att alla skrivare inte orkar dra runt ett kraftigare papper. Om ni inte kan skriva ut direkt så får ni hitta på ett annat sätt att föra över mallen på ert papper.


Så gnugga geniknölarna nu för det är inte svårt;)

PDF filer;



Börja med att printa ut på cardstock eller överför på annat sätt.
Biga alla streckade streck.


Ska påpeka att strecket vid "flärp" 1 ska också bigas, såg detta när jag bigade;) 
Man är ju inte mer än mänsklig;)


Biga ock klipp/skär ut båda delarna!


Även denna lite udda krumelur ska skäras upp! 
Se nästa bild!


Har skurit upp längs linjen och sen använt en hål stans för de runda sektionerna.


Vik till allt!


Nu kan ni följa siffrorna och montera kuben, men innan ni sätter ihop nr 3-4 så ska ni sätta dit gummiband och sätta dit mönstrat papper på sidorna om ni vill.
Jag har använt ett gummiband som mätter ca 6 cm när man lägger det rakt (dubbelt).
Prova er fram vilket som passar! Det ska inte sitta för tajt och inte för löst.


Här kan ni se gummibandet på plats!


Testar så att det fjädrar som det ska!


Trycker ihop boxen och släpper...


Tada... den popar upp och blir en box;)

Lycka till!

Kram

Erika



1 kommentar:

  1. Tack för en kanon beskrivning och mallar:)! Du har inte gjort någon mall för själva kuvertet till kuben också? :)

    SvaraRadera