onsdag 3 juli 2013

Askar, boxar och lådor...

Det är inte speciellt svårt att vika en enkel ask, och kan man bara grunderna så är det enkelt att ändra lite på måtten för att få asken att passa just det du vill stoppa i den.


Grundprincipen är egentligen så här:
1: Ett papper där du bigat en lika lång bit in från alla kanterna.
2: Klipper upp ett litet jack för att kunna vika in sidorna så en låda bildas.
3: Limma ihop de små flärparna du just klippt med kortsidorna.
Klart!

Jag gjorde mina askar så här:
1: Till den lite större asken tog jag ett papper och delade på mitten (15*30 cm) och till de två små ett papper som jag delade i 4 lika stora delar, alltså 15*15 cm.

2: Sen bigade jag 1 tum (ca 2½ cm) in från varje sida på pappret.

3: Jag rundade hörnen för att jag tycker det blir enklare och snyggare när jag vikar ihop asken sen.

4: Klipper upp det lilla jacket i vikningen. Jag klipper två jack från botten och två från toppen.

5: Nu kan jag enkelt sätta en liten tejpbit på de små flärparna jag just klippte, vika in alla fyra sidorna och limma ihop min ask!

6: För att få locket och botten att passa bättre ihop brukar jag efter att jag skurit till papper till både locket och botten, skära bort 1 mm på 2 av sidorna på det ena pappret. På det sättet blir automatisk den asken liiiiite mindre och kommer därför att bli min botten.


Och så här blev då mina 3 askar :


 Jag har använt mig av dubbelsidigt papper från Maja Design. Tycker det blir finare när insidan av asken också är mönstrad.



 På mina askar har jag valt att stansa ut ett hål i mitten. Det funkar utmärkt att göra i Big Shoten, så länge din sida inte är bredare än 6 tum, då går den nämligen inte igenom maskinen!



 Den här asken har jag dekorerat med en kaspyl, en bladranka, och små fina blommor.



 Även en liten kissemisse vid staketet fick vara med :)



 Och de två små askarna blev så här :)

Jag har inte dekorerat dem ännu, för mig funkar det bättre att föra det när jag vet vad jag ska stoppa i dem och till vem jag ska ge dem.



Ha en skön dag allihopa!!

Kram
BellaMio


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar